Cercetare / Programe de cercetare / | anterior | următor |
Proiect CNCS-UEFISCDI, program de cercetare exploratorie IDEI
Descrierea proiectului de cercetare:
Cod proiect: PN-II-ID-PCE-2012-4-0573
Perioada: 09.2013-09.2016.
Contract nr. 65/2.09.2013.
Rezumat (abstract):
Proiectul de cercetare are scopul de a combina ideile lui Jay David Bolter şi Richard Grusin despre „re-medializaţie” cu cele mai noi rezultate din teoria şi analiza intermedialităţii şi propune o investigaţie a figuraţiilor intermedialităţii cinematografice ce implică re-medializaţie, deci imagini în cinema care sunt percepute într-o liminalitate a mediilor, imagini care au originea în alte medii decât filmul şi care într-un fel sau altul sunt percepute ca re-mediaţi şi/sau re-contextualizaţi în film. În acest sens cercetarea se concentrează de exemplu pe „tableaux vivants” şi colaje mediale ca două modalităţi particulare în care aşa zisa intermedialitate „senzuală” şi „structurală” se poate manifesta în cinema. În plus, cercetarea intenţionează să examineze aceste figuraţii în contextul unei provocatoare duble liminalităţi („in-betweenness”): a) în contextul cultural al filmului din Europa de Est şi din Europa Centrală care a intrat în centrul atenţiei după căderea cortinei de fier şi care, în ciuda particularităţilor sale, a devenit foarte dificil de delimitat nu numai de filmul European dar şi de tendinţe globale în cinema, b) în contextul paradigmelor în curs de schimbare ale poeticii de film: de la modelele stilistice ale modernismului şi post-modernismului în cinema la ceea ce definim ca “cinema post-media”. Studiul acestor figuraţii se va concentra pe perspective fenomenologice, estetice şi în unele cazuri va fi un accent şi pe aspecte ideologice.
Obiective:
Proiectul de cercetare îşi propune să abordeze probleme ale intermedialităţii din punctul de vedere al aspectelor sale figurale, atât din perspectivă teoretică cât şi prin analize complexe, comparative de caz. Cercetarea va urmări trei mari arii de investigaţie:
1. Examinarea figuraţiilor intermedialităţii şi post-medialităţii în film din perspectivă teoretică. Se urmăreşte o mai clară definiţie a noţiunilor implicate (de ex. intermedialitate, post-medialitate, tableau vivant, ekphrasis, colaj medial, metalepsis, etc.) şi o taxonomie a acestor figuraţii.
2. Figuraţii ale intermedialităţii şi post-medialităţii între Est şi Vest: proiectul propune scrierea unei serii de studii aprofundate de caz şi analize comparative care sunt motivate în primul rând de integrarea crescândă a filmelor din Europa Centrală şi de Est în tendinţe europene generale şi globalizate şi care pot dezvălui cum aceste tehnici intermediale din filmele prominente se raportează la alte modele cunoscute şi totodată, ceea ce este şi mai important, cum aceste filme reuşesc să comunice dintre cultura din Est şi Vest, sau chiar să dizolve graniţele culturale dintre Est şi Vest.
3. Figuraţii ale intermedialităţii şi post-medialităţii ca reflexii asupra istoriei şi timpului, asupra identităţii personale precum şi a identităţii mediului. Se poate contura un tip de intermedialitate „regresivă”, „arhaică”, „animistă” a filmului conceput ca o arhivă medială în care figuraţiile „revitalizează” reprezentarea fotografică şi formele mai vechi ale imaginilor în mişcare ca şi o imprimare a propriei sale istorii dar şi ca o formă de expresie personală.
Rezultate estimate:
Prezentări din tematica proiectului la conferinţe ştiinţifice internaţionale de prestigiu.
Articole ştiinţifice conţinând rezultate obţinute în urma parcurgerii obiectivelor propuse.
Iniţierea unei dezbateri internaţionale privind tematica proiectului prin: o conferinţă internaţională de anvergură organizată pe tema reinterpretării intermedialităţii în era digitală (în 2013), o conferinţă internaţională pe tema figuraţiilor în film (în 2014), un workshop (în 2015).
Diseminarea rezultatelor onine pentru asigurarea vizibilităţii proiectului şi postarea unei selecţii din dezbaterile conferinţelor în format video pe website.
Rezultat final: din articolele scrise în cele trei etape ale proiectului, precum şi o selecţie a studiilor rezultate din dezbaterile temei la conferinţele organizate se va redacta un volum ştiinţific în limba engleză care se va preda în manuscris electronic (pregătit pentru a fi trimis la o editură de prestigiu pentru evaluare).
ECHIPA DE CERCETARE:
Director de proiect: dr. Ágnes Pethő
Membrii: dr. Judit Pieldner, dr. Katalin Sándor, dr. Hajnal Király, dr. Melinda Blos-Jáni
REZULTATELE PROGRAMULUI DE CERCETARE
Organizarea de conferințe internaționale
1. Lansarea programului de cercetare cu conferința: "RETHINKING INTERMEDIALITY IN THE DIGITAL AGE" (Reconceperea intermedialității în era digitală) conectate direct cu tematica proiectului de cercetare, desfășurată între 24-26 octombrie 2013.
Detalii despre conferință, despre invitații pentru prelegerile plenare, programul, rezumatele precum și înregistrări video ale prelegerilor plenare se pot accesa aici.
Raport despre această conferință întocmit de Pieldner Judit pentru European Narratology Network (ENN).
2. FIGURATIONS OF INTERMEDIALITY IN FILM, (Figurații ale intermedialității în film) XV. Film and Media Studies Conference inTransylvania. 24-25 octombrie, 2014. Universitatea Sapientia. Conferința internațională în limba engleză este organizată în cadrul programului de cercetare și are scopul de a dezbate teoria și metodologia analizei figurațiilor intermedialității în film.
Pe pagina conferinței puteți citi: descrierea tematicii și apelul la conferință, lista invitaților, programul final, p selecție de înregistrări video și fotografii ce documentează acest eveniment științific, rezumatele prezentărilor orale la această conferință alături de scurte informații bio-bibliografice despre prezentatori.
3. THE REAL AND THE INTERMEDIAL (Real și intermedial), XVI. Film and Media Studies Conference inTransylvania, 23-24 octombrie, 2015. Universitatea Sapientia, Cluj-Napoca. Conferința internațională în limba engleză a fost organizată în cadrul acestui proiect de cercetare. Bazat pe temele introduse în precedentele conferințe ale noastre am vrut să inițiem o discuție despre unul dintre cele mai intrigante fenomene ale lumii contemporane de film și media: îmbinarea iluziei realității cu efecte ale intermedialității, conexiunea dintre experiența palpabilă, a lumii de fiecare zi cu artificialitatea, abstracția și conștientizarea a multiplelor mediații.
Apelul la conferință, programul final, rezumatele prezentărilor, înregistrările video și fotografii de la eveniment pot fi accesate aici.
Raport independent despre conferință scris de către Malgorzata Bugaj (University of Edinburgh) și publicat în Studies in Eastern European Cinema poate fi accesat aici.
4. INTERMEDIALITY IN CONTEMPORARY CENTRAL AND EAST EUROPEAN CINEMA, 30-31 mai 2016.
Acest workshop de două zile organizat la Universitatea Sapientia din Cluj-Napoca a prilejuit o întâlnire a cercetătorilor cu scopul de a selecta și discuta lucrări pentru un volum de studii despre probleme ale intermedialiății în filmele contemporane din Europa Centrală și de Est (pentru a fi trimis la o editură după finalizarea proiectului de cercetare). Evenimentul a continuat de asemenea colaborarea noastră cu un proiect de cercetare cu profil similar de la Universitatea Eötvös Loránd din Budapesta.
Aici puteți accessa: programul și rezumatele prezentărilor la workshop precum și fotografiile ce documentează evenimentul.
Raportul despre workshop a fost publicat în revista prestigioasă Studies in Eastern European Cinema în august 2016. Articolul semnat de Bencze Kránitz poate fi accesat aici.
Participări la conferințe internaționale
"RETHINKING INTERMEDIALITY IN THE DIGITAL AGE" , 24-26 October, 2013. Conferința Societății Internaționale de Studii Intermediale (International Society for Intermedial Studies) organizată de către echipa de cercetare la Universitatea Sapientia, Cluj-Napoca, desfășurată între 24-26 octombrie 2013.
Lucrări prezentate de membrii grupului de cercetare la această conferință:
- Ágnes Pethő: The "Sensation of Intermediality" and the Tableau Vivant as a Post-Cinematic Image
- Katalin Sándor: "Own Deaths" - Towards a Concept of Haptic Intermediality
- Hajnal Király: Eccentricities of an Old Man: Film as Intermedial and Transitional Object in Manoel de Oliveira's Adaptations
- Judit Pieldner: Austerlitz and Marienbad: Intermedial Relations among Literature, Film and Photography
Second International Meeting on Narratology and the Arts, "Art as Text. Narratological, Semiotic and Transmedial Approaches,"/ 2e rencontre internationale «Narratologie et les Arts» «L'art comme texte. Approches narratologiques, sémiotiques et trans-médiatiques» 5-7 dec. 2013, Strasbourg (Franța)
(Vezi programul conferinței aici.)
- Lucrarea prezentată la această conferință: Ágnes Pethő: Moving Images in-between Stillness and Motion, "Sensation" and Narrativity
Conferința internațională intitulată: "Rendering (the) Visible II: The Figure," organizată de Departamentul Moving Image Studies la Georgia State University, Atlanta, USA, 6-8 febr., 2014. (Vezi programul conferinței aici.)
Lucrări prezentate la această conferință:
- Ágnes Pethő: "Give Me an Image, Then!": Cinematic Pictorialism In-between the ‘Figural' and ‘Figuration'
- Hajnal Király: Playing Dead: The Figural and the Figurative in Pictorial Representations of Bodies in Contemporary Hungarian Cinema.
Conferința internațională cu titlul "Photofilmic Images in Contemporary Art and Visual Culture" − organizată de: Centre de recherche en théorie des arts (UCL), Lieven Gevaert Research Centre for Photography, Leuven University(KU Leuven - UCL), Wiels Contemporary Art Centre, Bruxelles (Belgia), 12-15 martie, 2014. (Vezi programul conferinței aici.)
- Ágnes Pethő: Figurations of the Photo-Filmic? Stillness Versus Motion - Stillness in Motion
The 4th Annual Conference of the AIM (Association of Moving Images/Associação da Imagem em Movimento), University of Beira Interior, Covilhã, Portugalia, 15-17 mai 2014. (Vezi programul conferinței aici.)
Lucrarea prezentată la această conferință:
- Hajnal Király: Intermedial Figurations of Melancholy in European Cinema
Conferința internațională intitulată "Corporeality and Visuality from Historical Avant-garde to Social Media", organizată de către Departmentul de Cinematografie și Media, Facultatea de Teatru și Televiziune, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca, România, 29-31 mai 2014. (Vezi programul conferinței aici.)
Lucrările prezentate la această conferință:
- Judit Pieldner: Remediated Bodies, Corporeal Images in Gábor Bódy's Narcissus and Psyche
- Katalin Sándor: Bodies in Heterotopias in Hajdu Szabolcs's Bibliothèque Pascal
- Melinda Blos-Jáni: Getting in Touch with Media: Practices of Addressing and Touching the Picture Taking Technologies in Homemade Imagery
NECS (European Network for Cinema and Media Studies) Conference: "Creative Energies, Creative Industries" organizată de către Università Cattolica del Sacro Cuore Milan și University of Udine, Milano (Italia), 19-21 iunie 2014. (Programul conferinței se poate accesa aici.)
Panel care a prezentat rezultatele preliminare ale programului de cercetare cu titlul: Rethinking the Aesthetics of Intermediality in Contemporary Central and East European Cinema
Descriere: acest panel prezintă rezultatele preliminare (studii teoretice și studii de caz) ale programului de cercetare care concentrează asupra investigației noilor forme inovative ale intermedialității cinematografice care se pot observa in contextul paradigmelor în curs de schimbare ale poeticii de film: de la formulele stilistice ale filmului modernist la ceea ce putem numi "cinema post-media," de asemenea in contextul unei integrări susținute ale filmului din Europa Centrală și de Est în tendințe globale în cinema, realizând o "comunicare" numai între diferite medii și arte, dar și între culturile din Est și West.
Lucrări prezentate în cadrul acestui panel:
- Judit Pieldner: Rethinking the Moving Image in Jan Švankmajer's Surviving Life (Theory and Practice)and György Pálfi's Final Cut - Ladies and Gentlemen
- Katalin Sándor: Heterotopias of/and "Living Images" in Bibliothèque Pascal
- Hajnal Király: In the Mirror: Isolated (painterly) Images as Anamorphoses in Contemporary Hungarian Films
- Ágnes Pethő: Rethinking the Notion of the "Photo-Filmic" in Contemporary/Post-Media Cinema
Deviate! The 2nd International Alphaville: Journal of Film and Screen Media Conference, 4-6 septembrie 2014, University College Cork.
Lucrări prezentate la această conferință:
- Judit Pieldner: Serialism and New Narrativity in Gábor Bódy's Narcissus and Psyche
- Katalin Sándor: Unframing. Photo-filmic and Pictorial Folds in Marcell Iványi's Short Films
FIGURATIONS OF INTERMEDIALITY IN FILM, XV. Film and Media Studies Conference inTransylvania. 24-25 octombrie, 2014. Universitatea Sapientia. (Vezi programul conferinței aici.)
Lucrări prezentate la această conferință:
- Ágnes Pethő: Becoming an Image. Theorizing the Tableau Vivant in Contemporary East European Cinema
- Hajnal Király: The Clinical Gaze: Intermedial (Body) Images and the Emergence of the Figural in Contemporary Hungarian Films
- Katalin Sándor: "Living Pictures." Intermedial Figurations of the Photo-Filmic and the Pictorial in Marcell Iványi's Short Films
- Melinda Blos-Jáni: Refiguring the Communist Past in East European Compilation Documentaries
- Judit Pieldner: Collage and Mash-up as Fgurations of Intermediality and Post-mediality in Jan Švankmajer’s Surviving Life (Theory and Practice) and György Pálfi’s Final Cut – Ladies and Gentlemen
Conferinţa Amateur Film in the Eastern Bloc organizată de The Czech National Film Archive, împreună cu European Archive Association Inédits (Inédits: Amateur Films/Memory of Europe). 30 octombrie - 1 noiembrie 1, 2014. Cinema Ponrepo, Praga. (Vezi programul aici)
Lucrare prezentată la această conferinţă:
- Melinda Blos-Jáni: Men with the Movie Camera. Excavating Amateur Films from the Socialist Romania.
V. Magyar Pszichoanalitikus Filmkonferencia (V. Conferința Psihanalitică Maghiară de Film) organizată de către Universitatea Pécs, Imago International Society (London), Asociația Imágó (Budapesta), Asociația de Psihiatrie Pannonia. 20-22 noiembrie, 2014, Pécs (Ungaria). Lista prezentărilor se poate accesa aici.
Lucrare prezentată la această conferinţă:
- Hajnal Király: Élve eltemetve: A melankólia reprezentációja a kortárs magyar filmekben (Înmormântat pe viu: Reprezentarea melancoliei în filme contemporane maghiare)
Society For Cinema and Media Studies (SCMS) Annual Conference, 25-29 martie, 2015, organizată la Montréal (Canada). Programul complet al conferinței poate fi accesat aici.
Prezentare în cadrul unui panel special dedicat noului film românesc "New Romanian Cinema. Between Realism, Minimalism, and Transnationalism" (organizat și moderat de Christina Stojanova de la University of Regina, Canada):
- Ágnes Pethő: "Exhibited Space" and Intermediality in the Films of Corneliu Porumboiu.
Play, Perform, Participate, 16-18 aprilie, 2015. Conferința Societății Internaționale de Studii Intermediale (Conference of the International Society for Intermedial Studies) organizată de către Utrecht University (Utrecht, The Netherlands). (Vezi programul complet al conferinței aici.) 2 sesiuni speciale organizate de echipa de cercetare la această conferință în colaborare cu programul de cercetare OTKA de la Eötvös Loránd University, Budapesta (Ungaria) intitulat "Space-ing Otherness. Cultural Images of Space, Contact Zones in Contemporary Hungarian and Romanian Cinema and Literature" (OTKA NN 112700), precum și Programul de cercetare postdoctorală de la Universitatea Sapientia, Cluj.
5 prezentări de către membrii echipei de cercetare în cadrul acestor sesiuni speciale:
Intermedial Cinema 1: Remediated, Restaged Memories: On Generating "Reality" in (Post)communist Cinemas:
- Katalin Sándor: Filming the Camera - Reflexivity, Performativity and Re-Enactment in Lucian Pintilie's Re-enactment (1969) and Niki and Flo (2003)
- Melinda Blos-Jáni : Looking for the "Real" and Refiguring the Communist Past in East-European Compilation Documentaries
Intermedial Cinema 2: “Real” Versus “Intermedial”: Playing for Both Sides
- Ágnes Pethő: Exhibiting the Real: The Performative Space of the Cinematic Tableau
- Hajnal Király: Playing with the Mind's Eye: Visual Clues, Trompe l'oeils in Contemporary Hungarian Cinema
- Judit Pieldner: Performing the Unspeakable. Intermedial Events in András Jeles's Parallel Lives
Re-Imagining Childhood: Images, Objects and the Voice of the Child, 9 mai, 2015, University of Greenwich, UK. Conferință organizată de către Centre for the Study of Play and Recreation and
The Society for the Study of Childhood in the Past.
Prelegere prezentată la această conferință:
- Melinda Blos-Jáni : Children Looking into the Lens. Home Movies as Artificial Bodies of Childhood.
Conferința internațională anuală a AIM (Associação de Investigadores da Imagem em Movimento) din Portugalia, organizată de ISCTE-IUL (Instituto Universitario de Lisboa), 21-23 mai 2015.
Lucrare prezentată:
- Hajnal Király: The Western Connection: Interpreting Art References in the Cinema of the "Other" Europe
NECS (European Network for Cinema and Media Studies) Conference: "Archives of/for the Future" organizat de către University of Łódź și University of Social Sciences and Humanities SWPS in Warsaw, Łódź, Polonia, 18-20 iunie 2015.
Panel organizat la această conferință din tematica proiectului: Remediating the "Real", Refiguring the Past in (Post-)communist Central and Eastern European Cinema
Descriere: acest panel ‒ rezultatul colaborării internaționale dintre două proiecte de cercetare (proiectul nostru în curs de desfășurare și programul de cercetare OTKA de la Eötvös Loránd University, Budapesta condus de Mónika Dánél, intitulat "Space-ing Otherness. Cultural Images of Space, Contact Zones in Contemporary Hungarian and Romanian Cinema and Literature," număr de proiect: OTKA NN 112700) ‒ propune să prezinte rezultatele cercetărilor ce corespund problemelor teoretice adresate de chemarea la conferință din acest an. Astfel prezentările investighează condițiile materiale și discursive diferite ale remedierii trecutului și ale "realului" prin film în contextul postcomunist din Europa Centrală și de Est, reflectând la tematizarea procesului de a face un film, la reînscenarea trecutului, la folosirea filmelor de arhivă precum și la posibilitățile de reciclare ale materialelor de arhivă în documentare de compilație.
Lucrări prezentate:
- Melinda Blos-Jáni: Unreliable images. Mediating the "Real" in East-European Compilation Documentaries about the Communist Past
- Pieldner Judit: Remediating the Unspeakable. The Memory of the Holocaust in András Jeles's Parallel Lives
- Katalin Sándor: (Re)making the Past in Lucian Pintilie's "Reenactment" (1969) and "Niki and Flo" (2003)
Lucrarea prezentată la această conferință:
- Ágnes Pethő: Between Absorption and Theatricality: New Inflections of the Cinematic Tableau
Changing Platforms of Memory Practices. Technologies, User Generations and Amateur Media Dispositifs, conferință internațională organizată de către University of Groningen, Olanda, 10-12 septembrie 2015.
Lucrare prezentată la această conferință:
- Melinda Blos-Jáni: Children, Moving Image: The History of the Complicity between Children and Recording Process in Home Movies.
The Real and the Intermedial, XVI. Film and Media Studies Conference inTransylvania, Sapientia University, Cluj-Napoca, 23-24 octombrie, 2015.
Prezentări orale la această conferință:
- Ágnes Pethő: The Image, Alone: Photography, Painting and the Tableau Aesthetic in Post-Cinema
- Hajnal Király: Looking West: Understanding Art References in Lucian Pintilie's Post-Wall Socio-Political Allegories
- Katalin Sándor: Media Reflexivity as Critical Practice in Lucian Pintilie's The Oak (1992) and The Afternoon of a Torturer (2001)
- Judit Pieldner: Trauma, Intermediality, Magical Realism vs. Minimalist Realism in Contemporary Hungarian and Romanian Cinema
- Melinda Blos-Jáni: Ephemeral History and Enduring Celluloid - Stages of Reality in Nae Caranfil's Films
European Cinemas, Intercultural Meetings: Aesthetics, Politics, Industry, History - An ECREA Film Studies Section Conference, University of Copenhagen, Denmark, 13-14 noiembrie, 2015.
Lucrare prezentată:
- Hajnal Király: Place of Encounter: Thematising Cultural Exchange in Contemporary Hungarian Romanian Co-productions
Cinema and Visual Culture in Post-Communist Europe: From Crisis to Euphoria and Back Again, a treia conferință internațională de studii de film și media organizată de către Universitatea the Babeş-Bolyai Facultatea de teatru și film, Departamentul cinematografie, media, între 27-28 mai, 2016.
Lucrare prezentată:
- Judit Pieldner: Cultural Memory, Intermediality and Transculturality in Radu Jude's Aferim!
Intermediality in Contemporary Central and East European Cinema, workshop internațional, Cluj-Napoca, Universitatea Sapientia, 30-31 mai
Lucrări prezentate:
- Katalin Sándor: Border Crossings and Contact Zones in Contemporary Romanian and Hungarian Films
- Judit Pieldner: Cultural Memory, Intermediality and Transculturality in Radu Jude's Aferim!
- Hajnal Király: Sonorous Envelopes and Unlikely Cultural/Media Connections in Liza, the Fox-Fairy
- Melinda Blos-Jáni: Cinema in Disguise. Staging Video/TV Dispositifs and Masculinities in Crisis in Recent Romanian Films
- Ágnes Pethő: Post-Media Figurations of Intermediality and the Affects of the Picturesque
Popular Music in Eastern Europe, conferință internațională organizată de IEAS, University of Debrecen (Ungaria), 2-3 iunie, 2016.
Lucrare prezentată:
- Hajnal Király: Pop Music and Nostalgia in Post-Communist Hungarian Cinema
TiMeDoc Conference. Time and Memory in Non-fiction Cinema, University of Navarra, Pamplona (Spania), 20-22 iunie, 2016.
Lucrare prezentată:
- Melinda Blos-Jáni: Unreliable images? Engaging with the Past through Archival Images in Romanian Documentaries about Communism
Screened Memories: Historical Narratives and Contemporary Visual Culture workshop Central European University, Budapesta, 1-9 iulie, 2016.
Lucrarea prezentată:
- Melinda Blos-Jáni: Representing the Communist Past through Archival Noise in East-European Compilation Documentaries
Film-Philosophy Conference, Edinburgh (Marea Britanie), 6-8 iulie, 2016.
Lucrare prezentată:
- Ágnes Pethő: Moving Images Posing as Pictures: Rethinking the Intermediality of the Cinematic Tableau
NECS (European Network for Cinema and Media Studies) Conference: "In/Between: Cultures of Connectivity" 26-30 iulie, 2016, Potsdam, Germania.
Lucrări prezentate la această conferință în cadrul sesiunilor organizate cu titlul: "Transcultural and Intermedial Connections in Contemporary Romanian and Hungarian Cinema" și "From the Social to the Personal: An Eastern European Perspective on (Dis)Connectivity":
- Melinda Blos-Jáni: Remediated Connections. Staging Video and TV Dispositifs and Masculinities in Crisis in Recent Romanian Films
- Judit Pieldner: Connecting to the Past. History, Intermediality and Transculturality in Radu Jude's Aferim!
- Katalin Sándor: Border Crossings and Contact Zones in Contemporary Romanian and Hungarian Films
- Hajnal Király: A Story of Unlikely Cultural (and Media) Connections: Liza, the Fox-Fairy
Invitații pentru prelegeri publice, prezentarea rezultatelor programului de cercetare la universități și centre de cercetare:
- Linnaeus University, Vaxjö, Sweden. 17 septembrie, 2014: Ágnes Pethő: Theorizing the Tableau Vivant in Contemporary (East European) Cinema
- Stockholm University, Department of Literature and History of Ideas, Sweden, 18 septembrie, 2014. Ágnes Pethő: Becoming an Image. Theorizing the Tableau Vivant in Contemporary Cinema
- Paris, Centre de Recherches sur les Arts et le Langage (CRAL) et L'École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS ), 2 December, 2014. Ágnes Pethő: The Tableau Vivant in Contemporary Cinema: Between Narrativity and Intermediality.
- Institutul pentru Studierea Problemelor Minorităților Naționale, Cluj-Napoca, 5 februarie 2015: Melinda Blos-Jáni: Refolosirea imaginilor comunismulul în filmele documentare din Europa de Est.
- Reading University (UK), Department of Film, Theatre & Television, Centre for Film Aesthetics and Cultures 13 April 2016, Ágnes Pethő: keynote speech la workshop-ul intitulat ‘Understanding Intermediality.' Titlul prezentării: Understanding Intermediality in Contemporary Cinema: Changing Shapes of In-Betweenness. (Vezi și filmul despre workshop aici.)
- Corpus Christi College, Cambridge (UK), workshop organizat de către proiectul finanțat de către AHRC Research Network, Film and the Other Arts, at Edinburgh University, cu titlul: "Film, a Plastic Art" - 30 septembrie, 2016. Ágnes Pethő invitată ca keynote speaker. Presentatarea rezultatelor proiectului de cercetare IDEI de către ceilalți membri ai grupului. Programul workshopului poate fi accesat aici.
Colaborări internaționale:
- Cooperare între proiectul nostru de cercetare în desfășurare și Proiectul Internațional de Cercetare finanțat de Fundația de Cercetări Științifice din Ungaria / Hungarian Scientific Research Fund (OTKA, project nr. 112700) de la Eötvös Loránd University, Budapesta, Ungaria, cu titlul: "Space-ing Otherness. Cultural Images of Space, Contact Zones in Contemporary Hungarian and Romanian Cinema and Literature" (Spațiu și alteritate. Imagini culturale ale spațiului, zone de contact în literatura și arta cinematografică contemporană din Ungaria și România)
Rezultatele ale aceste colaborări sunt:
- lucrări prezentate în sesiuni comune organizate la 4 conferințe internaționale
- Play, Perform, Participate, Utrecht, The Netherlands, April 16-18, 2015,
- NECS / European Network for Cinema and Media Studies / Conference: "Archives of/for the Future", Łódź, Polonia, 18-20 June 2015.
- The Real and the Intermedial, XVI. Film and Media Studies Conference in Transylvania, Universitatea Sapientia, Cluj-Napoca, 23-24 October, 2015.
- NECS (European Network for Cinema and Media Studies) Conference: "In/Between: Cultures of Connectivity" 26-30 iulie, 2016, Potsdam, Germania.
Vezi titlurile prelegerilor mai sus la conferințele respective.
- organizarea unui workshop comun: Intermediality in Contemporary Central and East European Cinema
Finalizarea de teze de doctorat
În timpul implementării proiectului au fost finalizate de către doi membrii ai grupului de cercetare două teze de doctorat cu tematici ce se incadrează în obiectivele științifice ale proiectului :
- Judit Pieldner: Szöveg, kép, mozgókép kapcsolatai Bódy Gábor és Jeles András művészetében (Relații dintre text, imagine și film în arta lui Gábor Bódy and András Jeles)
- Melinda Blos-Jáni: A mozgókép domesztikációja családi kontextusban (Practici de domesticire ale filmului în context familial)
Publicații
Cărți publicate la edituri științifice:
- Ágnes Pethő (ed.): The Cinema of Sensations. Cambridge Scholars Publishing, 2015. ISBN 978-1-4438-6883-9. 395 pagini.
- Melinda Blos-Jáni: A családi filmezés genealógiája. Amatőr médiagyakorlatok története Erdélyben - a fotózástól az új mozgóképfajtákig (Genealogia filmului în familie. Practici de utilizare a mediilor din Transilvania de la fotografie la noile medii), EME/Editura Muzeului Ardelean, Cluj-Napoca (editură acreditată CNCS, cat. B), 2015. ISBN 978-606-739-028-5. 232 pagini.
- Judit Pieldner: Szöveg, kép, mozgókép kapcsolatai Bódy Gábor és Jeles András filmművészetében (Relații dintre text, imagine și film în arta lui Gábor Bódy and András Jeles), Editura Egyetemi Műhely, Cluj-Napoca (editură acreditată CNCS, cat. B), 2015. ISBN: 978-606-8145-75-4. 209 pagini.
Capitole de cărți publicate la edituri științifice:
- Hajnal Király: Playing Dead: Pictorial Figurations of Melancholia in Contemporary Hungarian Cinema, accepted for publication in the volume in: Ewa Mazierska, Matilda Mroz, Elzbieta Ostrowska (eds.): The Cinematic Bodies of Eastern Europe and Russia: Between Pain and Pleasure, Edinburgh University Press, 2016: 67-89.
- Ágnes Pethő: ‘The ‘Chemistry' of Art(ifice) and Life: Embodied Paintings in East European Cinema,' in: Ewa Mazierska, Matilda Mroz, Elzbieta Ostrowska (eds.): The Cinematic Bodies of Eastern Europe and Russia: Between Pain and Pleasure, Edinburgh University Press, 2016: 239-257.
- Ágnes Pethő:Introduction: Possible Questions in "Sensuous" Film Studies. In: Ágnes Pethő (ed.): The Cinema of Sensations. Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, 2015: 1-15.
- Ágnes Pethő: "Housing" a Deleuzian "Sensation": Notes on the Post-Cinematic Tableaux Vivants of Lech Majewski, Sharunas Bartas and Ihor Podolchak, iIn: Ágnes Pethő (ed.): The Cinema of Sensations, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, 2015:155-185.
- Hajnal Király: The Alienated Body: Smell, Touch and Oculocentrism in Contemporary Hungarian Cinema, In: Ágnes Pethő (ed.): The Cinema of Sensations, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, 2015: 185-209.
- Katalin Sándor: "Own Deaths:" Figures of the Sensable in Péter Nádas's Book and Péter Forgács's Film, In: Ágnes Pethő (ed.): The Cinema of Sensations, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, 2015: 303-323.
- Judit Pieldner: Remediating Past Images: The Temporality of “Found Footage” in Gábor Bódy’s American Torso, iIn: Ágnes Pethő (ed.): The Cinema of Sensations, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, 2015: 323-343.
- Ágnes Pethő: Figurations of the Photofilmic: Stillness versus Motion ‒ Stillness in Motion, in The Photofilmic. Entangled Images in Contemporary Art and Visual Culture edited by Brianne Cohen, Alexander Streitberger, Leuven University Press, Lieven Gevaert Series, 2015: 221-243.
- Hajnal Király: The Beautiful Face of Melancholia in the Cinema of Béla Tarr, in Eve-Marie Kallen (ed.): Tarr 60 - In the Honour of a Distinguished Cinéaste, Budapest, Underground, 2015: 179-196.
Numere speciale de reviste științifice editate și publicate în cadrul proiectului de cercetare:
- Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, Vol. 9 (2014), "Rethinking Intermediality in the Digital Age." O selecție din articolele scrise pentru conferința inaugurală a Societății Internaționale de Intermedialitate (the International Society for Intermedial Studies( cu titlul, "Rethinking Intermediality in the Digital Age," organizate la Universitatea Sapientia, Cluj-Napoca, Romania, între 24-26 octombrie 2013. Aceasta a fost conferința care a lansat și programul de cercetare pe tema intermedialității finanțate de către CNCS-UEFISCDI (proiect nr. PN-II-ID-PCE-2012-4-0573).
- Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, Vol. 11 (2015), "Figurations of Intermediality in Film." O selecție a articolelor scrise pentru conferința organizată în cadrul proiectului de cercetare între 24-25 oct. in 2014, Figurations of Intermediality in Film.
- Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, Vol. 12 (2016), "The Real and the Intermedial". O selecție a articolelor scrise pentru conferința organizată în cadrul proiectului de cercetare între 23-24 Oct. in 2015.
Lucrări ştiinţifice publicate în reviste de specialitate indexate în baze de date internaţionale:
- Melinda Blos-Jáni: Pátrání po ztracených obrazech: dějiny rumunského amatérského filmu z pohledu orální historie a vzdělávacích příruček. (Excavating missing pictures: the Romanian cine-amateur history through oral histories and educational handbooks) Iluminace. Journal for Film Theory, History, and Aesthetics 2016 vol. 28. no. 2. 40-62. (Journal accessible through the Scopus, EBSCO and ProQuest electronic databases.)
- Judit Pieldner: Hang-kép kapcsolatok Bódy Gábor és Jeles András filmművészetében. (Sound-Image Relations in Gábor Bódy's and András Jeles's Film Art. / Veza zvuka i slike u filmskoj umetnosti Gabora Bodija i Andraša Jeleša.) Hungarológiai Közlemények / Hungarološka saopštenja / Papers of Hungarian Studies, 2016 (17) 1: 16-33.
- Ágnes Pethő:‘The Image, Alone: Photography, Painting and the Tableau Aesthetic in Post-Cinema.'Cinema et Cie. International Film Studies Journal, Issue 25: Overlapping Images. Between Cinema and Photography. Edited by: Luisella Farinotti, Barbara Grespi, Barbara Le Maitre, 97-112.
- Katalin Sándor: The Polaroid and the Cross. Media-Reflexivity and Allegorical Figurations in Lucian Pintilie's The Oak (1992). Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies Vol. 12 (2016): 45-67. (BDI: C.E.E.O.L, De Gruyter, EBSCO, ERIH Plus, DOAJ, EZB − Karlsruhe Institute of Technology)
- Hajnal Király: Looking West: Understanding Socio-Political Allegories and Art References in Contemporary Romanian Cinema. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, Vol. 12 (2016): 67-87. (BDI: C.E.E.O.L, De Gruyter, EBSCO, ERIH Plus, DOAJ, EZB - Karlsruhe Institute of Technology)
- Judit Pieldner: Magic Realism, Minimalist Realism and the Figuration of the Tableau in Contemporary Hungarian and Romanian Cinema. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, Vol. 12 (2016): 87-115. (BDI: C.E.E.O.L, De Gruyter, EBSCO, ERIH Plus, DOAJ, EZB - Karlsruhe Institute of Technology)
- Ágnes Pethő: Between Absorption, Abstraction and Exhibition: Inflections of the Cinematic Tableau in the Films of Corneliu Porumboiu, Roy Andersson and Joanna Hogg. Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, 11 (2015) 39-76. (BDI: C.E.E.O.L, De Gruyter, EZB − Karlsruhe Institute of Technology)
- Judit Pieldner: Performing the Unspeakable. Intermedial Events in András Jeles's Parallel Lives. Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, 11 (2015) 127-142.(BDI: C.E.E.O.L, De Gruyter, EZB − Karlsruhe Institute of Technology)
- Katalin Sándor: 'Own Deaths' − Figures of the Sensable in Péter Nádas's Book ans Péter Fogács's Film. Acta Universitatis Sapientiae. Film and Media Studies, 8 (2014) 21−40. (BDI: C.E.E.O.L, De Gruyter, EZB − Karlsruhe Institute of Technology)
- Judit Pieldner: Remediating Past Images. The Temporality of "Found Footage" in Gábor Bódy's
American Torso. Acta Universitatis Sapientiae. Film and Media Studies, 8 (2014) 59−78 (BDI: C.E.E.O.L, De Gruyter, EZB − Karlsruhe Institute of Technology) - Judit Pieldner: Remediating Past Images: The Temporality of "Found Footage" in Gábor Bódy's American Torso, articol republicat în Revista Laika, Vol. 3. No. 6, publicat de către Laboratório de Investigação e Crítica Audiovisual (LAICA), Cinema, Radio and Television Department of the Arts and Communication Faculty of the University of São Paulo. Articolul poate fi accesat aici: http://www.revistalaika.org/wp-content/uploads/2016/01/ARCHIVAL-AND-FAKE-FOUND-FOOTAGE-AS-MEDIAL-FIGURATIONS.pdf
- Katalin Sándor: Corporeality and Otherness in the Cinematic Heterotopias of Szabolcs Hajdu's Film,Bibliothèque Pascal (2010), Ekphrasis, Vol. 12, 2014.2: 79-93. (Indexat în: C.E.E.O.L, EBSCO, NSD).
- Judit Pieldner: Remediated Bodies, Corporeal Images in Gábor Bódy's Narcissus and Psyche, Ekphrasis, Vol. 12, 2014. 2: 45-60. (Indexat în: C.E.E.O.L, EBSCO, NSD).
- Ágnes Pethő: The Garden of Intermedial Delights: Cinematic ‘Adaptations' of Bosch, from Modernism to the Postmedia Age, Screen, (Winter 2014) 55 (4): 471-489. (Indexat în: Art Index, Arts and Humanities Citation Index®,British Humanities Index, Current Contents® /Arts & Humanities, FIAF International Index to Film Periodicals Plus, Film Literature Index, etc.)
- Ágnes Pethő: The Tableau Vivant as a "Figure of Return" in Contemporary East European Cinema. Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, 9 (2014) 51-76. (BDI: C.E.E.O.L, De Gruyter, EZB − Karlsruhe Institute of Technology)
- Ágnes Pethő: Contextualising Contemporary Romanian Cinema (book review of: Contemporary Romanian Cinema. The History of an Unexpected Miracle, by Dominique Nasta, 2013, Romanian New Wave Cinema. An Introduction, by Doru Pop, 2014), Studies in Eastern European Cinema, 2015, vol. 6. issue 2: 191-195. (Indexat în: EBSCO, Taylor & Francis Group)
- Melinda Blos-Jáni: Children Addressing the Camera. Performing Childhood in Transylvanian Home Movies from the 1930s, Martor, nr. 20, 2015: 109–121. (Indexat în: EBSCO, CEEOL, Anthropological Index Online (AIO), Index Copernicus.)
- Melinda Blos-Jáni: Emberek a felvevőgéppel 1945-1989 között. Amatőr filmkészítés a szocialista mindennapi életben. Erdélyi Múzeum (77) 2. 2015. 110-127. (BDI: C.E.E.O.L)
- Hajnal Király: Megmutatni a kimondhatatlant: a melankólia figurációi a kortárs magyar filmekben (A arăta nespusul: figurații ale melancoliei în filmele contemporane maghiare). Imágó, Budapest, vol. 5. no. 3/2015. (Inclus în: WorldCat.)
- Judit Pieldner: Archív felvételek mint mediális alakzatok Bódy Gábor és Jeles András filmjeiben (Imagini arhivale ca figurații mediale în filmele lui Gábor Bódy și András Jeles). Hungarológiai Közlemények / Papers of Hungarian Studies 2015/3, 30-43. Faculty of Philosophy, Novi Sad (Inclus în: WorldCat).
Articole acceptate spre publicare pe baza unui sistem peer-review în volume științifice la edituri recunoscute sau în reviste de specialitate indexate în baze de date academica internaționale:
- Melinda Blos-Jáni: Ephemeral History and Enduring Celluloid - Fictions about Romanian Film History, va fi publicat în volumul: The New Romanian Cinema. A Reader, edited by Christina Stojanova, Edinburgh University Press (în cursul anului 2017).
- Katalin Sándor: Filming the Camera - Media-Reflexivity and Reenactment in Lucian Pintilie's Reconstruction (1969) and Niki and Flo (2003), va fi publicat în volumul: The New Romanian Cinema. A Reader, edited by Christina Stojanova, Edinburgh University Press (în cursul anului 2017).
- Ágnes Pethő: "Exhibited Space" and Intermediality in the films of Corneliu Porumboiu, va fi publicat în volumul: The New Romanian Cinema. A Reader, edited by Christina Stojanova, Edinburgh University Press (în cursul anului 2017).
- Katalin Sándor: Corporeality and Otherness in the Cinematic Heterotopias of Szabolcs Hajdu's Film, Bibliothèque Pascal (2010). In Andrea Virginás (ed.): Spaces, Bodies, Memories. Cultural Studies Approaches in the Study Of Eastern European Cinema. Cambridge Scholars Publishing: 71-79 (în curs de publicare în 2016/17).
- Judit Pieldner: History, Cultural Memory and Intermediality in Joanna Kos-Krauze and Krzysztof Krauze’s Papusza and Radu Jude’s Aferim! forthcoming in Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, Vol. 13 (2016)
- Hajnal Király: Sonorous Envelopes and Unlikely Cultural/Media Connections in Liza, the Fox-Fairy forthcoming in Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, Vol. 13 (2016).
- Melinda Blos-Jáni: Cinema in Disguise. Staging Video/TV Dispositifs in Recent Romanian Films, forthcoming in Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, Vol. 14 (2017).
- Katalin Sándor: Trauma and Intermediality in Jasmila Žbanić’s For Those Who Can Tell No Tales (2013)forthcoming in Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, Vol. 14 (2017).
- Raport științific pentru etapa septembrie-decembrie 2013
- Raport științific pentru etapa ianuarie-aprilie 2014
- Raport științific pentru etapa mai-august 2014
- Raport științific final de an 2014
- Raport științific pentru etapa ianuarie-aprilie 2015
- Raport științific pentru etapa mai-august 2015
- Raport științific final de an 2015
- Raport științific sintetic pe perioada sept. 2013 - aprilie 2016