Universitatea Sapientia, Secţia Cinematografie, fotografie, media
Magyar | Română | English

Cercetare / Programe de cercetare / |

Reinterpretarea intermedialității în filmul contemporan: forme ale liminalității în schimbare

Proiect de Cercetare Exploratorie (cod: PN-III-P4-ID-PCE-2016-0418) sprijinit de UEFISCDI (Unitatea Executivă pentru Finanţarea Invăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării)

Descriere

REZUMAT, OBIECTIVELE CERCETĂRII:

Cercetarea își propune ca scop principal identificarea și analiza unor direcții majore în care s-au produs schimbări în intermedialitatea filmului în era digitală determinată de contextul creat de apariția noilor medii. 

Convergențele și fuziunile de medii caracteristice așa zisei ere postmedia constituie o provocare pentru ideea de liminalitate productivă care este la baza teoriei intermedialității.Pe când strategiile intermediale ale filmului modernist au adus laolaltă artele și mediile în situații de dialog sau confruntare, astăzi vedem schimbări în două direcții. Pe de o parte asistăm la „explozia" mediumului filmului prin multiplicarea tehnologiilor producției de imagini și avem o întreagă nouă arie a relațiilor intermediale ce se produc între cinemaul tradițional și celelalte forma ale imaginilor. Pe de altă parte, calități ca „fotografic," „filmic" sau „pictorial" nu mai aparțin unor arte distincte ci au devenit senzații percepute în tot felul de imagini. Înțelegerea intermedialității în filmul contemporan necesită explorarea ei în acest context.
Una dintre cele mai influente teorii care se referă la modalitățile în care era digitală a adus schimbări în relațiile dintre medii se concentrează pe ideea convergenței care subliniază cum mediile vechi și noi se reunesc ca părți ale aceluiași mediu digital și a fluxului de informații. În contrast, intermedialitatea consideră mediile nu din punctul de vedere al unui melting pot digital, ci într-o interacțiune productivă. Ținând cont de faptul că unul dintre principiile fundamentale ale teoriei intermedialității este că trebuie să avem în vedere prefixul "inter-" ca fiind indicativ al unei relații productive prin care se "produce" în mod activ ceva, cercetarea noastră propune descoperirea unor zone în care intermedialitatea și convergența mediilor se întâlnesc într-un mod productiv: în care imaginile extrem de saturate, care prezintă fuziuni media tipice erei digitale, sunt capabile să transmită senzații de liminalitate care pot fi valorificate cu diferite efecte și scopuri. În acest proiect intenționăm să analizăm aceste noi relații de liminalitate și să descriem modalitățile schimbării.
Pe baza cercetărilor noastre anterioare propunem să inițiem cercetarea de-a lungul următoarelor 3 direcții de investigații: A) Inflecții ale foto-filmicului, pliurile intermediale ale „filmului-tablou." B) Strategiile poetice ale fuziunii realului cu intermedialul. C) Schimbări de la relațiile dintre text și imagine/text ca imagine la situații de teatralitate sau performance în care avem un accent deosebit pe vorbirea în fața camerei (sau în mod direct la cameră).

Proiectul are scopul de a solidifica teoria intermedialității ca o paradigmă validă în studiile de film și de a clarifica axele de cercetare relevante pentru interpretarea fenomenelor intermediale în filmul contemporan. Prin conferințele, relațiile internaționale stabilite, prezentările și publicațiile noastre, ne așteptăm de asemenea să inițiem un dialog internațional intens despre principalele probleme propuse de proiect.

REZULTATE ESTIMATE: Publicarea unui număr special al revistei Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies (indexată în mai multe BDI, între care ERIH Plus și ESCI Web of Science) pe tematica proiectului. Articole publicate și acceptate spre publicare în reviste sau în volume științifice de la edituri cu prestigiu internațional. Cel puțin un volum științific din tematica proiectului acceptat spre publicare la o editură de prestigiu internațional (predat la finalul proiectului în manuscris electronic).
Prezentări orale ale rezultatelor cercetării la conferințe internaționale. Organizare a trei evenimente științifice pe tematica proiectului: două conferințe internaționale și un workshop.

Durata programului de cercetare: 12 iulie 2017- 31 decembrie 2019.

ECHIPA DE CERCETARE:

Director de proiect: Dr. ÁGNES PETHŐ, profesor universitar
Membrii echipei de cercetare: 
Dr. HAJNAL KIRÁLY, cercetător cu experiență
Dr. JUDIT PIELDNER conferențiar universitar
Dr. ANDREA VIRGINÁS, PhD, conferențiar universitar
Dr. MELINDA BLOS-JÁNI, PhD, lector universitar (cercetător postdoctoral)
ÁGNES BAKK, student doctorand
MIHÁLY LAKATOS, student masterand

REZULTATE

Organizarea unor evenimente științifice (workshop-uri și conferințe)

Pentru lansarea proiectului de cercetare, dezbaterea și prezentarea în public a problemelor principale ce stau la baza cercetării am organizat un workshop științific . Vezi  programul workshop-ului de două zile aici.

Acest workshop a fost acompaniat de o expoziție complexă de instalație foto-video cu titlul FOTO-PROCESARE, curatată de Melinda Blos-Jáni cu asistența lui Mihály și realizată de Zoltán Balla și Emőke Kerekes. Vernisajul expoziției a coincis cu Ziua Mondială a Patrimoniului Audiovizuale. Expoziția a adus în discuție probleme de memorie și reprezentație vizuală prin relația intermedială dintre o arhivă de fotografii private recontextualizate și formatul de instalație video. Vezi afișul expoziției aici.

INTERMEDIALITY NOW: REMAPPING IN-BETWEENNESS

18-20 octombrie 2018: prima conferință internațională organizată în cadrul proiectului de cercetare. Mai multe informații se pot citi pe PAGINA WEB A CONFERINȚEI.

FOTOGRAFII DE LA CONFERINȚĂ

PROGRAMUL CONFERINȚEI CU REZUMATELE PREZENTĂRILOR

Afișul apelului la conferință:

CANALUL YOUTUBE DEDICAT CONFERINȚELOR: SAPIENTIA FILM CONFERENCES

Aici pot fi vizionate INTERVIUL REALIZAT CU FILOSOFUL RAYMOND BELLOUR despre tematica conferinței:

Prezentarea keynote a lui Martine Beugnet (Paris, Diderot University):

Prezentarea plenară a lui Joachim Paech (University of Konstanz) despre simbioza dintre film și galeriile de artă:

Interviu cu Chiel Kattenbelt (Utrecht University) despre posibilitățile VR-ului:

THE PICTURESQUE: VISUAL PLEASURE AND INTERMEDIALITY IN-BETWEEN CONTEMPORARY CINEMA, ART AND DIGITAL CULTURE

2019. 25-26 octombrie. A doua conferință internațională organizată în cadrul proiectului de cercetare. Mai multe informații și apelul la conferință se pot citi pe PAGINA WEB A CONFERINȚEI.

FOTOGRAFII DE LA CONFERINȚĂ

PROGRAMUL CONFERINȚEI

 

Participări la conferințe internaționale

Contact Zones. Transnational Encounters, Dialogues and Self-Representation in Contemporary Eastern European Literature, Cinema and Visual Cultures, conferință internațională în limba engleză, Budapesta, Universitatea Eötvös Loránd, 28-30 septembrie 2017.
Lucrări prezentate:

  • Ágnes Pethő (keynote lecture): Changing Strategies of In-Betweenness. Intermediality in Contemporary Eastern European Cinema
  • Hajnal Király: The Text of Muteness in Contemporary Hungarian and Romanian Family (Melo)dramas
  • Judit Pieldner: Black-and-White Memories of the Past,Intermediality and Female Identity in Contemporary Polish and Czech Cinema
  • Andrea Virginás: Disruptive Mobilities: Female Characters and Female Filmmakers in an Eastern European Diegetic and/or Industry Framework
  • Melinda Blos-Jáni: Re-Animating Oral Histories Through the Medium of Photography in Eastern European Documentaries

Small Cinemas Conference. Diversity in Glocal Cinemas: Language, Culture, Identity. Universidad del Pais Vasco, Bilbao, Spania, 20-22 septembrie 2017.

Lucrare prezentată la această conferință:
  • Andrea Virginás: Domestic and/or international success in Eastern European small national cinemas

The Moving Form of Film: Exploring Intermediality as a Historiographic Method, 6-8 noiembrie 2017. University of Reading, Anglia.
Lucrare prezentată la această conferință:

  • Ágnes Pethő  (plenary lecture): The Double Helix of Intermediality

Clash of Realities. International Conference on Art, Technology and Theory of Digital Games. organizat de către TH Cologne, Cologne Game Lab. 6-8 noiembrie, Köln, Germania.
Lucrare prezentată la această conferință:

  • Ágnes Bakk: Narrative Environments Using Game Design Mechanism in Performance Installations & VR (Vezi posterul asociat prezentării aici)

Burgess 100 Budapest, A Symposium Celebrating Burgess's Centenary. 10 noiembrie 2017. Universitatea Eötvös Loránd, Budapesta, Ungaria.
Lucrare prezentată (în secțiunea 'Intermedial Burgess'):

  • Hajnal Király: Metaphorical Mapping: Figurations of Intermediality in A Clockwork Orange - the Novel and the Film

International Conference on Interactive Digital Storytelling, 14-17 noiembrie, 2017, Funchal, Madeira, Portugalia. Lucrare prezentată la această conferință:

  • Ágnes Bakk: How Interactivity Is Changing in Immersive Performances - An Approach to Understanding the Use of Interactive Technologies in Performance Art

The Power of Immersion. Theatre - Affect - Politics, 9-13 aprilie, 2018. Berlin, Freie Universität.
Prezentare orală:

  • Ágnes Bakk: How Deep Is Your Immersion?

Border Crossings, International Conference, 20-21 aprilie 2018, Universitatea Sapientia, Miercurea-Ciuc, Facultatea de Științe Economice, Socio-Umane și Inginerești.
Lucrări prezentate la această conferință în sesiunea intitulată "In-Betweenness, Border Transgressions in Film and Contemporary Art":

  • Judit Pieldner: In-Between the Medial and the Political. Jafar Panahi's (Non-)Cinema
  • Mihály Lakatos: The In-Betweenness of Non-Image, Sound, Place and Science: Ryoji Ikeda's Installation Works
The Great War(s): Our Story. Third International Conference on Balkan Cinema, 8-9 mai, 2018. Academia Română, București. Lucrarea prezentată:
  • Melinda Blos-Jáni: Photographic Passages into the Memory of the Second World War.

Copy-Past. Revaluating History, Memory and the Archive in Cinema, Performing Arts and Visual Culture, 18-19 mai, 2018, organizatori: Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Teatru și Televiziune și Institutul de Artă "George Oprescu", Cluj-Napoca. Lucrarea prezentată:
  • Melinda Blos-Jáni: The Paradox Visibility of Recycled Photographs. Reframing the Past in Eastern European Non-Fiction Films

  • Andrea Virginás: The Truth as Electronic Residue: on the Role of (Multiple) Screens in Diegetic Worlds.

The NECS (European Network for Cinema and Media Studies) Conference: Media Tactics and Engagement, Amsterdam, Olanda, 27-29 iunie 2018. Programul conferinței poate fi accesat aici.
Două secțiiuni speciale organizate de echipa de cercetare pentru a prezenta și disemina rezultatele proiectului:
The Politics of Intermediality 1. Affective Hypermediacies: Screens, Cameras and Human Interfaces
  • Andrea Virginás: Electronic Screens as Surfaces of (Collective) Trauma in Contemporary European Film
  • Judit Pieldner: The Camera in Home Arrest: Tactics of Non-Cinema in Jafar Panahi's Films
  • Ágnes Karolina Bakk: Total Immersion with Human Interface: Hypermediacies of VR Productions
The Politics of Intermediality 2. Engaging the Picturesque and the Anti-Picturesque
  • Melinda Blos-Jáni: Precarious Aesthetic in Eastern European Nonfiction Films
  • Hajnal Király: Intermedial Iconography as Accent in Contemporary Hungarian and Romanian Cinema
  • Ágnes Pethő: The Politics of the Picturesque: The Photofilmic and the Posthuman

EVA London 2018: Electronic Visualisation and the Arts, 9-13 iulie. 2018. Lucrarea prezentată:

  • Ágnes Karolina Bakk: Analogue and Digital Immersive Experiences. What should Digital Creators Learn from Live Theatre Makers?
Symbiotic Cinema: Confluences between Film and Other Media, 6-8 septembrie, 2018. Linnaeus University, Växjö, Suedia, Conferință organizată în colaborare cu SERCIA - Société d'Études et de Recherches sur le Cinéma Anglophone. Lucrări prezentate:
  • Judit Pieldner: The Dance of Intermediality in Sally Potter's The Tango Lesson
  • Andrea Virginás: Television, Video and Computer Screens on the Cinematic Screen: Interart Tensions in Filmic Diegesis
  • Ágnes Karolina Bakk: Video Application as an Intertwining Agent for Different Media

INTERMEDIALITY NOW: REMAPPING IN-BETWEENNESS, 18-20 octombrie. 2018. Universitatea Sapientia, Cluj-Napoca, România. Lucrări prezentate:

  • Hajnal Király: Painterly References and the Self-Reflexive Spectator of Contemporary Cinema
  • Ágnes Pethő: The Photo-Filmic Diorama
  • Melinda Blos-Jáni: Editing History. Contemplative Montage in Eastern European Found Footage Cinema
  • Andrea Virginás: Multiple Screens and (Meta)Diegetic Realities In Contemporary Films and Video Art
  • Judit Pieldner: Sensations Of In-Betweenness in Sally Potter's The Tango Lesson
  • Ágnes Karolina Bakk: Embedded Liminal Experiences: VR-Experiences Framed by Performance Art
  • Mihály Lakatos: The In-Betweenness of Nonimage, Sound, Place And Science: Ryoji Ikeda's Installation Works

Horváth Andor 75. emlékkonferencia (Conferință națională în memoria lui Andor Horváth). 8-9 martie 2019. Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de litere, Cluj-Napoca. Lucrarea prezentată în limba maghiară:

  • Andrea Virginás : Mindennapi allegóriáink: interkulturális, intermediális viszonyok a magyar és a román filmben (Alegoriile noastre cotidiene: relații interculturale și intermediale în filmul românesc și maghiar)

Köztes terek / Spaţii intermediare / Spaces In-Between International Conference. 26-27 aprilie 2019, Miercurea-Ciuc, Universitatea Sapientia. Lucrările prezentate în limba engleză:

  • Ágnes Pethő (keynote speaker): Theorizing Intermediality: from Crossing Borders to Being In-Between
  • Judit Pieldner: Anamorphosis as the Figuration of In-Betweenness in András Jeles's Sinister Shadow
  • Melinda Blos-Jáni: Ecocriticism and Landscaping Gaze in Romanian Documentary Films
  • Mihály Lakatos: Between Video Game and Feature Film. The Intermedial and Interactive Narrative of Bandersnatch

The NECS (European Network for Cinema and Media Studies) Conference: Structures and Voices. Storytelling in Digital Times, Gdansk, Polonia, 13-15 iunie. 2019. 
Prezentări în limba engleză:

  • Ágnes Bakk: VR and Embodied Experience via the Horror Sensorium
  • Melinda Blos-Jáni: In Between the Anthropologic and the Picturesque. Documentaries about the Danube Delta
  • Hajnal Király: Voices and Noises (De)constructing the Narrative in László Nemes-Jeles's Films
  • Mihály Lakatos: The Illusion of Control vs. The Control of an Illusion. The Intermedial and Interactive Narrative of Black Mirror: Bandersnatch
  • Judit Pieldner: From Painting to Film Narration: Anamorphosis and the Quest for Meaning in András Jeles's Sinister Shadow
  • Andrea Virginás: Electronic screens as intermedial mise-en-abymes: allegories for the post/digital age?

Research Methods in Film Studies: Challenges and Opportunities, 18-19 octombrie, 2019. Ghent (Belgia). Organizatori: ECREA Film Studies Section in co-operation with DICIS (Digital Cinema Studies network), the Research Center for Visual Poetics at the University of Antwerp, the Centre for Cinema and Media Studies at Ghent University, the Visual and Digital Cultures Research Center at the University of Antwerp.

Vom prezenta în cadrul unei sesiuni speciale cu titlul: 'Researching Intermediality in Contemporary Cinema' 4 prelegeri despre rezultatele cercetărilor noastre:

  • Ágnes Pethő: Schools of Intermediality? Overlapping Paradigms and Divergent Perspectives
  • Judit Pieldner: Figurations of Intermediality in Contemporary Eastern European Cinema
  • Melinda Blos-Jáni: Intermedial Gestures in Contemporary Eastern European Documentaries
  • Andrea Virginás: Screens as Places of Intermediality and Intercultural Clash

THE PICTURESQUE: VISUAL PLEASURE AND INTERMEDIALITY IN-BETWEEN CONTEMPORARY CINEMA, ART AND DIGITAL CULTURE, 25-26 octombrie 2019. Universitatea Sapientia, Cluj-Napoca.

  • Ágnes Pethő: Cinema in Watercolour. Joanna Hogg: The Souvenir (2019)
  • Judit Pieldner: The Anamorphic Perspective in-between the Painterly and the Cinematic in András Jeles’s Sinister Shadow
  • Hajnal Király: “Guilty Landscapes” – the Pictorial and the Picturesque in Contemporary (pseudo) Noirs
  • Andrea Virginás:Television and Video Screens in Filmic Narratives: Theorizing Frame-Work
  • Ágnes Karolina Bakk: The Pictoresque and Sensorial Elements of Analogue and Digital Spaces
  • Mihály Lakatos: Jean-Michel Basquiat: Boom for Intermedial. From Streets to Galleries, from Galleries to Screens
  • Blos-Jáni Melinda: From Landscape to Post-human Setting. Documentaries about the Danube Delta

A film(tudomány) hálózatai. Magyar Filmtudományi Társaság konferenciája (Rețelele studiilor de film. Conferința Asociației Maghiare de Studii de Film). 8-9 noiembrie 2019, Budapesta, PPKE.

  • Pethő Ágnes: Intermedialitás a filmművészetben. Elméleti megközelítések, kutatási irányok (Intermedialitatea în arta filmului. Teorii și direcții de cercetare)

II. Zip-Scene: Conference on Analogue and Digital Immersive Spaces, MOME, Budapesta, 10-12 noiembrie 2019.

  • Mihály Lakatos: A Walkthrough Movie: Intermediality and Interactivity in Black Mirror: Bandersnatch.

 

Publicații

Articole publicate în reviste științifice indexate în baze de date internaționale:

  • Judit Pieldner: From Paragone to Symbiosis. Sensations of In-Betweenness in Sally Potter's The Tango Lesson. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2019. Vol. 17: 23-45. Indexed in: Web of Science: Emerging Sources Citation Index (ESCI), ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences), CEEOL, FIAF - International Index to Film Periodicals, NSD, etc.
  • Ágnes Karolina Bakk: Sending Shivers Down the Spine: VR Productions as Seamed Mediums. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2019. Vol. 17: 143-157. Indexed in: Web of Science: Emerging Sources Citation Index (ESCI), ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences), CEEOL, FIAF - International Index to Film Periodicals, NSD, etc.
  • Ágnes Karolina Bakk: SPECIAL DOSSIER: VR IN-BETWEEN MEDIA. (Two interviews with international scholars) Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2019. Vol. 17:. Indexed in: Web of Science: Emerging Sources Citation Index (ESCI), ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences), CEEOL, FIAF - International Index to Film Periodicals, NSD, etc.:
    - VR as a Narcissistic Medium. Interview with Rebecca Rouse by Ágnes Karolina Bakk. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2019. Vol. 17:157-166.
    - Performativity and Worldmaking. Interview with Chiel M. Kattenbelt by Ágnes Karolina Bakk. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2019. Vol. 17: 167-176.
  • Andrea Virginás: Television and Video Screens in Filmic Narratives: Medium. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2019. Vol. 17: 81-97. Indexed in: Web of Science: Emerging Sources Citation Index (ESCI), ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences), CEEOL, FIAF - International Index to Film Periodicals, NSD, etc.
  • Blos-Jáni Melinda: Fotografilus átjárók a múltba kortárs kelet-európai dokumentumfilmekben [Pasaje fotografice către trecut în filmele documentare contemporane din Europa de Est]. Korunk, 2019. 6: 42-51. (Indexed: CEEOL, Ebsco.)
  • Pethő Ágnes: Sieranevada, avagy a köztesség művészete [Sieranevada sau arta relațiilor dintre arte] Korunk, 2019. 6: 51-60. (Indexed: CEEOL, Ebsco.)
  • Pieldner Judit: Mágikus realizmus, minimalista realizmus és a tabló alakzata a kortárs magyar és román filmben [Realism magic, realism minimalist și figurația de tablou în filmele contemprane maghiare și românești]. Korunk, 2019. 6: 32-42. (Indexed: CEEOL, Ebsco.)
  • Virginás Andrea: A kortárs kelet-európai kötődésű film identitásáról és az intermediális művészetköziség alapfokú lehetőségéről [Despre identitatea filmelor legate de Europa de Est și posibilitatea minimală a intermedialității dintre arte]. Korunk, 2019. 6: 23-32. (Indexed: CEEOL, Ebsco.)
  • Andrea Virginás: Film Genre Patterns and Complex Narrative strategies in the Service of Authorship.Literatura i Kultura Popularna University of Wroclaw Vol. 24 (2018), 25-37. Indexed in: ERIH Plus, Europeana, Cambridge Scientific Abstracts, ProQuest.
  • Ágnes Pethő: Approaches to Studying Intermediality in Contemporary Cinema. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2018. Vol. 15: 165-187. Indexat în: Web of Science: Emerging Sources Citation Index (ESCI), ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences), CEEOL, FIAF - International Index to Film Periodicals, NSD, etc.
  • Ágnes Pethő: AN ARCHAEOLOGY OF INTERMEDIALITY STUDIES SPECIAL DOSSIER in Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2018. Vol. 15: 165-246. Indexat în: Web of Science: Emerging Sources Citation Index (ESCI), ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences), CEEOL, FIAF - International Index to Film Periodicals, NSD, etc.
  • Ágnes Pethő: Introduction: Three Interviews with Scholars Who Defined the FieldActa Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2018. Vol. 15: 189.
  • "A Good Concept Should Be Both Very Concrete and Very Abstract." Interview with Lars Elleström by Ágnes Pethő. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2018. Vol. 15: 191-210.
  • "The Use of Other Media within Film as a Passage to Material Reality." Interview with Lúcia Nagib. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2018. Vol. 15: 211-228.
  • "Film Studies Always Need the Wider Approach of Intermediality." Interview with Joachim Paech by Ágnes Pethő. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2018. Vol. 15: 229-246.
  • Hajnal Király: An Uncanny Cinema, a Cinema of the Uncanny. The Trope of the Doll in the Films of Manoel de OliveiraActa Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2018. Vol. 15: 33-51. Indexat în: Web of Science: Emerging Sources Citation Index (ESCI), ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences), CEEOL, FIAF - International Index to Film Periodicals, NSD, etc.
  • Judit Pieldner: The Camera in House Arrest. Tactics of Non-Cinema in Jafar Panahi's FilmsActa Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2018. Vol. 15: 103-123. Indexat în: Web of Science: Emerging Sources Citation Index (ESCI), ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences), CEEOL, FIAF - International Index to Film Periodicals, NSD, etc.
  • Andrea Virginás: On the Role of Diegetic Electronic Screens in Contemporary European FilmsActa Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2018. Vol. 15: 87-102. Indexat în: Web of Science: Emerging Sources Citation Index (ESCI), ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences), CEEOL, FIAF - International Index to Film Periodicals, NSD, etc.
  • Melinda Blos-Jáni: Sensing History. On the Uses of Medium-Specific Noise in Eastern European Found Footage Films. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2018. Vol. 15: 137-163. Indexat în: Web of Science: Emerging Sources Citation Index (ESCI), ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences), CEEOL, FIAF - International Index to Film Periodicals, NSD, etc.
  • Andrea Virginás: Gendered Transmediation of the Digital from S1m0ne to Ex Machina: ‘Visual Pleasure' Reloaded? European Journal of English Studies, Volume 21, 2017 - Issue 3: FEMINIST INTERVENTIONS IN INTERMEDIAL STUDIES, 288-303. Indexat în: Web of Science: Social Sciences Citation Index, Arts and Humanities Citation Index, Current Contents: Social and Behavioral Sciences, Current Contents: Arts and Humanities.
  • Mihály Lakatos: Between Image, Sound and Big Data: Ryoji Ikeda's Intermedial Installations. Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, Vol. 18, 2020. (acceptat pentru publicare) Revistă indexată în: Web of Science: Emerging Sources Citation Index (ESCI), ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences), CEEOL, FIAF - International Index to Film Periodicals, NSD, etc.

Studii în volume de conferințe științifice:

  • Ágnes Karolina Bakk: Analogue and Digital Immersive Experiences: What should Digital Creators Learn from live Theatre Makers? In: Jonathan P. Bowen, Jon Weinel, Graham Diprose, Nick Lambert (eds.), Electronic Visualisation and the Arts. Proceedings of EVA London 2018, UK. Published by BCS Learning and Development Ltd: 293-297. Indexed in DBLP Computer Science Bibliography.
  • Pieldner Judit: Történelem, kulturális emlékezet és intermedialitás Radu Jude Aferim! című filmjében. [Istorie, memorie culturală și intermedialitate în filmul Aferim! de Radu Jude.] In: Emese Egyed, László Pakó, Emese Sófalvi (coord.): CERTAMEN VI. Előadások a Magyar Tudomány Napján az Erdélyi Múzeum-Egyesület I. Szakosztályában [Certamen VI. Prelegeri cu ocazia Zilei Ştiinţei Maghiare în Transilvania în secţia I. a Societăţii Muzeului Ardelean], Societatea Muzeului Ardelean (editură acreditată CNCSIS), Cluj-Napoca, 2019: 79-85. ISSN 2393 - 4328.

Capitole de cărți în volume editate la edituri științifice de prestigiu internațional:

  • Ágnes Pethő: 'Exhibited Space' and Intermediality in the Films of Corneliu Porumboiu. In: The New Romanian Cinema, edited by Christina Stojanova, Edinburgh University Press, 2019: 65-80.
  • Melinda Blos-Jáni: Ephemeral History and Enduring Celluloid: Cinemtic Reality and Theatricality in Nae Caranfil's Films. In: The New Romanian Cinema, edited by Christina Stojanova, Edinburgh University Press, 2019: 93-107.
  • Andrea Virginás: Traces of Genre in New Romanian Cinema: A Narrow Path for a Small Entity? In: The New Romanian Cinema, edited by Christina Stojanova, Edinburgh University Press, 2019: 180-193.
  • Hajnal Király: Pop Music, Nostalgia and Melancholia in Dollybirds (1996) and Liza, the Fox Fairy (2015). In Ewa Mazierska, Zsolt Győri (eds.): Popular Music and the Moving Image in Eastern Europe, London: Bloomsbury Academic, 2018: 83-96.
  • Ágnes Pethő: Studying Intermediality in Contemporary Eastern European Cinema. In: Caught In-Between. Intermediality in Contemporary Eastern European and Russian Cinema, Edinburgh University Press, 2020 (în curs de apariție)
  • Ágnes Pethő: Sculpture and Affect in Cinema's Expanded Field. From Aleksey Gherman Sr.'s Hard to be a God to Aleksey Gherman Jr.'s Under Electric Clouds. In: Caught In-Between. Intermediality in Contemporary Eastern European and Russian Cinema, Edinburgh University Press, 2020 (în curs de apariție)
  • Ágnes Pethő: The Photo-Filmic and the Post-Human. Picturesque Landscapes at the Peripheries of Global Cinema. In: Kim Knowles and Marion Schmid (eds.): Cinematic Intermediality: Theory and Practice, Edinburgh University Press, 2020 (în curs de apariție).
  • Ágnes Pethő: The Photo-Filmic Diorama. In: Jill Murphy and Laura Rascaroli (eds.): Expanding Cinema: Theorising Film Through Contemporary Art, Amsterdam University Press, 2020 (în curs de apariție)
  • Ágnes Pethő: Intersections of Narrativity and Intermediality in Film. In: Márta Grabócz (ed.): Narratologie et les arts / Narratology and the Arts, Paris: Éditions Hermann, 2020 (în curs de apariție)
  • Hajnal Király: Intermedially Emotional. Musical Mood-Cues, Disembodied Feelings in Contemporary Hungarian Melodramas. In: Caught In-Between. Intermediality in Contemporary Eastern European and Russian Cinema, Edinburgh University Press, 2020 (în curs de apariție)
  • Judit Pieldner: Black-and-White Sensations of History and Female Identity in Contemporary Polish and Czech Cinema. In: Caught In-Between. Intermediality in Contemporary Eastern European and Russian Cinema, Edinburgh University Press, 2020 (în curs de apariție)
  • Melinda Blos-Jáni: Photographic Passages to the Past in Eastern-European Nonfiction Films. In: Caught In-Between. Intermediality in Contemporary Eastern European and Russian Cinema, Edinburgh University Press, 2020 (în curs de apariție)
  • Ágnes Bakk: Manipulation of Reality Through an Interactive Game: Remote X as an Example of New Modes of Spectatorship. In: Marco Galea and Szabolcs Musca (eds.): Redefining Theatre Communities.International Perspectives on Community-Conscious Theatre-Making, 2020. (în curs de apariție)
  • Andrea Virginás: Touch Me Not, by Adina Pintilie. In: Stephan Krause, Anke Pfeifer, and Dana Duma (eds.): Klassiker der Rumänien Cinema. Marburg: Schüren Verlag, 2020 (în curs de apariție)
Capitole de cărți la edituri științifice acreditate naționale:
  • Blos-Jáni Melinda: „Örömet szerezni az embereknek." A videózás mint pasztorációs gyakorlat Gyergyó- és Udvarhelyszéken az 1980-as és 1990-es években. (Practicile de înregistrări video între anii 1980 și 1990 observate în două regiuni din Transilvania) In Jakab Albert Zsolt, Peti Lehel (szerk.): Aranymadár. (Pasărea de aur) Asociatia Kriza János, Institutul de Antropologie Maghiara UBB, Societatea Muzeului Ardelean, Cluj-Napoca, 2019. 513-525. ISBN: 978-606-9015-11-7.
  • Andrea Virginás: On the conditions of existence of Romanian science fiction: between Cold War hard labour and multimedial compositing. In: Irina Trocan (ed.): Romanian Cinema Inside Out: Insights on Film Culture, Industry and Politics 1912-2019. București: Institutul Cultural Român, 2020 (în curs de apariție)

Recenzii despre cărți noi apărute în tematica proiectului de cercetare:

  • Hajnal Király: Film in a Multiple Mirror: Reframing Luchino Visconti: Film and Art by Ivo Blom.Senses of Cinema, Issue 89. Dec. 2018.
  • Judit Pieldner: Párhuzamos montázs. Gelencsér Gábor: Váratlan perspektívák. Jeles András filmjei. [Montaj paralel. Gábor Gelencsér: Perspective neaşteptate. Filmele lui András Jeles.Metropolis Vol. 21. No. 4 (2017): 77‒80. ISSN: 1416-8154.
  • Andrea Virginás: Lenuta Giukin, Janina Falkowska, and David Desser (eds): Small Cinemas in Global Markets: Genres, Identities, Narratives. Lanham, Boulder, New York, London: Lexington Books, 2015. Apparatus. Film, Media and Digital Cultures of Central and Eastern Europe, 2018. No. 6. ISSN 2365-7758.

Editare de 2 numere speciale ale unei reviste științifice internaționale (indexate BDI) din tematica cercetării:

  • Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2019. Vol. 17: Intermediality Now: Remapping In-Betweenness. (Indexed in: Web of Science: Emerging Sources Citation Index (ESCI), ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences), CEEOL, FIAF - International Index to Film Periodicals, NSD, etc.). Conține articole și interviuri rezultate în urma conferinței internaționale din tematica proiectului organizate în octombrie 2018 (între care și textul keynote speakerului invitat la această conferință).

Volume de studii acceptate spre publicare la edituri științifice de prestigiu:

  • Ágnes Pethő: Cinema and Intermediality. The Passion for the In-Between. Second, enlarged edition. Cambridge Scholars Publishing, 2020 (în curs de apariție)
  • Hajnal Király: Film a határon. Tanulmányok a 2000-2015 közötti magyar és román filmről. (Filmul fără granițe. Studii despre filmul maghiar și românesc între 2000 și 2015) Egyetemi Műhely Kiadó / Presa Universitară (categoria CNCIS B), Cluj-Napoca, 2020 (în curs de apariție).
  • Judit Pieldner: Adaptation, Remediation, Intermediality: Forms of In-Betweenness in Cinema. Presa Universitară Clujeană, 2020
Volum sub evaluare la o editură științifică internațională:
  • Hajnal Király: The Intermedial Cinema of Manoel de Oliveira. Understanding the Uncanny, Bloomsbury Publishing.

Disertație de master scrisă din tematica proiectului de cercetare:

  • Mihály Lakatos: Între imagine, sunet și date: Instalațiile intermediale ale lui Ryoji Ikeda. Universitatea Sapientia (lucrare susținută în sesiunea iulie 2019).

 

Relații internaționale

 

Raport științific

Raport științific pentru perioada sept. 2017 - sept. 2019


Sapientia - Erdélyi Magyar Tudományegyetem Sapientia - EMTE, Kolozsvári Kar
Sapientia - Hangtechnika
Rekollekt - Erdélyi Audiovizuális Archívum
Erdélyi Magyar Filmszövetség Beanbag Animation Studio
Magyar Filmtudományi Társaság ELTE Filmtudomány Tanszék
Filmtett - Erdélyi Filmes Portál
Metropolis - Filmelméleti és filmtörténeti folyóirat