Universitatea Sapientia, Secţia Cinematografie, fotografie, media
Magyar | Română | English

Cercetare / Programe de cercetare /anterior |

Reinterpretarea intermedialității în filmul contemporan: forme ale liminalității în schimbare

Proiect de Cercetare Exploratorie (cod: PN-III-P4-ID-PCE-2016-0418) sprijinit de UEFISCDI (Unitatea Executivă pentru Finanţarea Invăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării)

Descriere

REZUMAT, OBIECTIVELE CERCETĂRII:

Cercetarea își propune ca scop principal identificarea și analiza unor direcții majore în care s-au produs schimbări în intermedialitatea filmului în era digitală determinată de contextul creat de apariția noilor medii. 

Convergențele și fuziunile de medii caracteristice așa zisei ere postmedia constituie o provocare pentru ideea de liminalitate productivă care este la baza teoriei intermedialității.Pe când strategiile intermediale ale filmului modernist au adus laolaltă artele și mediile în situații de dialog sau confruntare, astăzi vedem schimbări în două direcții. Pe de o parte asistăm la „explozia" mediumului filmului prin multiplicarea tehnologiilor producției de imagini și avem o întreagă nouă arie a relațiilor intermediale ce se produc între cinemaul tradițional și celelalte forma ale imaginilor. Pe de altă parte, calități ca „fotografic," „filmic" sau „pictorial" nu mai aparțin unor arte distincte ci au devenit senzații percepute în tot felul de imagini. Înțelegerea intermedialității în filmul contemporan necesită explorarea ei în acest context.
Una dintre cele mai influente teorii care se referă la modalitățile în care era digitală a adus schimbări în relațiile dintre medii se concentrează pe ideea convergenței care subliniază cum mediile vechi și noi se reunesc ca părți ale aceluiași mediu digital și a fluxului de informații. În contrast, intermedialitatea consideră mediile nu din punctul de vedere al unui melting pot digital, ci într-o interacțiune productivă. Ținând cont de faptul că unul dintre principiile fundamentale ale teoriei intermedialității este că trebuie să avem în vedere prefixul "inter-" ca fiind indicativ al unei relații productive prin care se "produce" în mod activ ceva, cercetarea noastră propune descoperirea unor zone în care intermedialitatea și convergența mediilor se întâlnesc într-un mod productiv: în care imaginile extrem de saturate, care prezintă fuziuni media tipice erei digitale, sunt capabile să transmită senzații de liminalitate care pot fi valorificate cu diferite efecte și scopuri. În acest proiect intenționăm să analizăm aceste noi relații de liminalitate și să descriem modalitățile schimbării.
Pe baza cercetărilor noastre anterioare propunem să inițiem cercetarea de-a lungul următoarelor 3 direcții de investigații: A) Inflecții ale foto-filmicului, pliurile intermediale ale „filmului-tablou." B) Strategiile poetice ale fuziunii realului cu intermedialul. C) Schimbări de la relațiile dintre text și imagine/text ca imagine la situații de teatralitate sau performance în care avem un accent deosebit pe vorbirea în fața camerei (sau în mod direct la cameră).

Proiectul are scopul de a solidifica teoria intermedialității ca o paradigmă validă în studiile de film și de a clarifica axele de cercetare relevante pentru interpretarea fenomenelor intermediale în filmul contemporan. Prin conferințele, prezentările și publicațiile noastre, ne așteptăm de asemenea să inițiem un dialog internațional intens despre principalele probleme propuse de proiect.

REZULTATE ESTIMATE: Publicarea unui număr special al revistei Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies (indexată în mai multe BDI, între care ERIH Plus și ESCI Web of Science) pe tematica proiectului. Articole publicate și acceptate spre publicare în reviste sau în volume științifice de la edituri cu prestigiu internațional. Cel puțin un volum științific din tematica proiectului acceptat spre publicare la o editură de prestigiu internațional (predat la finalul proiectului în manuscris electronic).
Prezentări orale ale rezultatelor cercetării la conferințe internaționale. Organizare a trei evenimente științifice pe tematica proiectului: două conferințe internaționale și un workshop.

Durata programului de cercetare: 12 iulie 2017- 31 decembrie 2019.

ECHIPA DE CERCETARE:

Director de proiect: Dr. ÁGNES PETHŐ, profesor universitar
Membrii echipei de cercetare: 
Dr. HAJNAL KIRÁLY, cercetător cu experiență
Dr. JUDIT PIELDNER conferențiar universitar
Dr. ANDREA VIRGINÁS, PhD, conferențiar universitar
Dr. MELINDA BLOS-JÁNI, PhD, lector universitar (cercetător postdoctoral)
ÁGNES BAKK, student doctorand
MIHÁLY LAKATOS, student masterand

REZULTATE PRELIMINARE

Organizarea unor evenimente științifice (workshop-uri și conferințe)

Pentru lansarea proiectului de cercetare, dezbaterea și prezentarea în public a problemelor principale ce stau la baza cercetării am organizat un workshop științific . Vezi  programul workshop-ului de două zile aici.

Acest workshop a fost acompaniat de o expoziție complexă de instalație foto-video cu titlul FOTO-PROCESARE, curatată de Melinda Blos-Jáni cu asistența lui Mihály și realizată de Zoltán Balla și Emőke Kerekes. Vernisajul expoziției a coincis cu Ziua Mondială a Patrimoniului Audiovizuale. Expoziția a adus în discuție probleme de memorie și reprezentație vizuală prin relația intermedială dintre o arhivă de fotografii private recontextualizate și formatul de instalație video. Vezi afișul expoziției aici.

19-20 octombrie 2018: INTERMEDIALITY NOW: REMAPPING IN-BETWEENNESS - prima conferință internațională organizată în cadrul proiectului de cercetare. Mai multe informații se pot citi aici. Afișul apelului la conferință:


Participări la conferințe internaționale

Contact Zones. Transnational Encounters, Dialogues and Self-Representation in Contemporary Eastern European Literature, Cinema and Visual Cultures, conferință internațională în limba engleză, Budapesta, Universitatea Eötvös Loránd, 28-30 septembrie 2017.
Lucrări prezentate:

  • Ágnes Pethő (keynote lecture): Changing Strategies of In-Betweenness. Intermediality in Contemporary Eastern European Cinema
  • Hajnal Király: The Text of Muteness in Contemporary Hungarian and Romanian Family (Melo)dramas
  • Judit Pieldner: Black-and-White Memories of the Past,Intermediality and Female Identity in Contemporary Polish and Czech Cinema
  • Andrea Virginás: Disruptive Mobilities: Female Characters and Female Filmmakers in an Eastern European Diegetic and/or Industry Framework
  • Melinda Blos-Jáni: Re-Animating Oral Histories Through the Medium of Photography in Eastern European Documentaries

Small Cinemas Conference. Diversity in Glocal Cinemas: Language, Culture, Identity. Universidad del Pais Vasco, Bilbao, Spania, 20-22 septembrie 2017.

Lucrare prezentată la această conferință:
  • Andrea Virginás: Domestic and/or international success in Eastern European small national cinemas

The Moving Form of Film: Exploring Intermediality as a Historiographic Method, 6-8 noiembrie 2017. University of Reading, Anglia.
Lucrare prezentată la această conferință:

  • Ágnes Pethő  (plenary lecture): The Double Helix of Intermediality

Clash of Realities. International Conference on Art, Technology and Theory of Digital Games. organizat de către TH Cologne, Cologne Game Lab. 6-8 noiembrie, Köln, Germania.
Lucrare prezentată la această conferință:

  • Ágnes Bakk: Narrative Environments Using Game Design Mechanism in Performance Installations & VR (Vezi posterul asociat prezentării aici)

Burgess 100 Budapest, A Symposium Celebrating Burgess's Centenary. 10 noiembrie 2017. Universitatea Eötvös Loránd, Budapesta, Ungaria.
Lucrare prezentată (în secțiunea 'Intermedial Burgess'):

  • Hajnal Király: Metaphorical Mapping: Figurations of Intermediality in A Clockwork Orange - the Novel and the Film

International Conference on Interactive Digital Storytelling, 14-17 noiembrie, 2017, Funchal, Madeira, Portugalia. Lucrare prezentată la această conferință:

  • Ágnes Bakk: How Interactivity Is Changing in Immersive Performances - An Approach to Understanding the Use of Interactive Technologies in Performance Art

The Power of Immersion. Theatre - Affect - Politics, 9-13 aprilie, 2018. Berlin, Freie Universität.
Prezentare orală:

  • Ágnes Bakk: How Deep Is Your Immersion?

Border Crossings, International Conference, 20-21 aprilie 2018, Universitatea Sapientia, Miercurea-Ciuc, Facultatea de Științe Economice, Socio-Umane și Inginerești.
Lucrări prezentate la această conferință în sesiunea intitulată "In-Betweenness, Border Transgressions in Film and Contemporary Art":

  • Judit Pieldner: In-Between the Medial and the Political. Jafar Panahi's (Non-)Cinema
  • Mihály Lakatos: The In-Betweenness of Non-Image, Sound, Place and Science: Ryoji Ikeda's Installation Works
The Great War(s): Our Story. Third International Conference on Balkan Cinema, 8-9 mai, 2018. Academia Română, București.
  • Blos-Jáni Melinda: Photographic Passages into the Memory of the Second World War.

Copy-Past. Revaluating History, Memory and the Archive in Cinema, Performing Arts and Visual Culture, 18-19 mai, 2018, organizatori: Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Teatru și Televiziune și Institutul de Artă "George Oprescu", Cluj-Napoca. Lucrarea prezentată:
  • Blos-Jáni Melinda: The Paradox Visibility of Recycled Photographs. Reframing the Past in Eastern European Non-Fiction Films

  • Virginás Andrea: The Truth as Electronic Residue: on the Role of (Multiple) Screens in Diegetic Worlds.

The NECS (European Network for Cinema and Media Studies) Conference: Media Tactics and Engagement, Amsterdam, Olanda, 27-29 iunie 2018. Programul conferinței poate fi accesat aici.
Două secțiiuni speciale organizate de echipa de cercetare pentru a prezenta și disemina rezultatele proiectului:
The Politics of Intermediality 1. Affective Hypermediacies: Screens, Cameras and Human Interfaces
  • Andrea Virginás: Electronic Screens as Surfaces of (Collective) Trauma in Contemporary European Film
  • Judit Pieldner: The Camera in Home Arrest: Tactics of Non-Cinema in Jafar Panahi's Films
  • Ágnes Karolina Bakk: Total Immersion with Human Interface: Hypermediacies of VR Productions
The Politics of Intermediality 2. Engaging the Picturesque and the Anti-Picturesque
  • Melinda Blos-Jáni: Precarious Aesthetic in Eastern European Nonfiction Films
  • Hajnal Király: Intermedial Iconography as Accent in Contemporary Hungarian and Romanian Cinema
  • Ágnes Pethő: The Politics of the Picturesque: The Photofilmic and the Posthuman

EVA London 2018: Electronic Visualisation and the Arts, 9-13 iulie. 2018. Lucrarea prezentată:

  • Ágnes Karolina Bakk: Analogue and Digital Immersive Experiences. What should Digital Creators Learn from Live Theatre Makers?


Publicații

Articole publicate în reviste științifice indexate în baze de date internaționale:

  • Andrea Virginás: Gendered Transmediation of the Digital from S1m0ne to Ex Machina: ‘Visual Pleasure' Reloaded? European Journal of English Studies, Volume 21, 2017 - Issue 3: FEMINIST INTERVENTIONS IN INTERMEDIAL STUDIES, 288-303. Indexed in: Web of Science: Social Sciences Citation Index, Arts and Humanities Citation Index, Current Contents: Social and Behavioral Sciences, Current Contents: Arts and Humanities.
  • Judit Pieldner: The Camera in House Arrest. Tactics of Non-Cinema in Jafar Panahi's Films. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2018. Vol. 15. Indexed in: Clarivate Analytics: Emerging Sources Citation Index (ESCI), ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences), CEEOL, FIAF - International Index to Film Periodicals, NSD, etc. (în curs de apariție)
  • Hajnal Király:
  • Melinda Blos-Jáni:
  • Andrea Virginás:
  • Ágnes Pethő: AN ARCHAEOLOGY OF INTERMEDIALITY STUDIES (Three interviews with scholars who defined the field), Special Dossier in Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2018. Vol. 15. Indexed in: Clarivate Analytics: Emerging Sources Citation Index (ESCI), ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences), CEEOL, FIAF - International Index to Film Periodicals, NSD, etc
  • "A Good Concept Should Be Both Very Concrete and Very Abstract." Interview with Lars Elleström. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2018. Vol. 15. (în curs de apariție)
  • "The Use of Other Media within Film as a Passage to Material Reality." Interview with Lúcia Nagib. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2018. Vol. 15. (în curs de apariție)
  • "Film Studies Always Need the Wider Approach of Intermediality." Interview with Joachim Paech. Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 2018. Vol. 15.

Studii în volume de conferințe științifice indexate în baze de date:

Capitole de cărți în volume editate la edituri științifice de prestigiu internațional:

  • Hajnal Király: Pop Music, Nostalgia and Melancholia in Dollybirds (1996) and Liza, the Fox Fairy (2015). In Ewa Mazierska, Zsolt Győri (eds.): Popular Music and the Moving Image in Eastern Europe, London: Bloomsbury Academic, 2018 (în curs de apariție).
  • Ágnes Pethő: Approaches to Studying Intermediality in Contemporary Cinema. In: Caught In-Between. Intermediality in Contemporary Eastern European and Russian Cinema, Edinburgh University Press (în curs de apariție)
  • Hajnal Király: Intermedially Emotional. Musical Mood-Cues, Disembodied Feelings in Contemporary Hungarian Melodramas. In: Caught In-Between. Intermediality in Contemporary Eastern European and Russian Cinema, Edinburgh University Press (în curs de apariție)
  • Judit Pieldner: Black-and-White Sensations of History and Female Identity in Contemporary Polish and Czech Cinema. In: Caught In-Between. Intermediality in Contemporary Eastern European and Russian Cinema, Edinburgh University Press (în curs de apariție)
  • Ágnes Pethő: Sculpture and Affect in Cinema's Expanded Field. From Aleksey Gherman Sr.'s Hard to be a God to Aleksey Gherman Jr.'s Under Electric Clouds. In: Caught In-Between. Intermediality in Contemporary Eastern European and Russian Cinema, Edinburgh University Press (în curs de apariție)
  • Melinda Blos-Jáni: Photographic Passages to the Past in Eastern-European Nonfiction Films. In: Caught In-Between. Intermediality in Contemporary Eastern European and Russian Cinema, Edinburgh University Press (în curs de apariție)
  • Ágnes Pethő: The Photo-Filmic and the Post-Human. Picturesque Landscapes at the Peripheries of Global Cinema. In: Kim Knowles and Marion Schmid (eds.): Cinematic Intermediality: Theory and Practice, Edinburgh University Press (în curs de apariție).

Colaborări internaționale

 

Raport științific

  1. Raport despre implementarea proiectului în perioada august-decembrie 2017.


Sapientia - Erdélyi Magyar Tudományegyetem Sapientia - EMTE, Természettudományi és művészeti kar, Kolozsvár
Filmtett - Erdélyi Filmes Portál
Weblap.ro – Professzionális weblapkészítés