Universitatea Sapientia, Secţia Cinematografie, fotografie, media
Magyar | Română | English
conferinta2008

Cercetare / Conferinţe / |

XI. Conferinţă Internaţională de Studii de Film şi Media în Transilvania


REALITATE SAU FICŢIUNE?

Cluj-Napoca, 26-28 septembrie, 2008.

Rezumate:

2008.abstracts.pdf

Programul conferinţei:

2008.conf.programme.pdf

Fotografii de la conferinţă

Selecţie în limba engleză din prelegerile conferinţei publicată în:

volumul 1-2 al revistei ştiinţifice a Universităţii Sapientia, seria de studii de film şi media: Acta Universitatis Sapientiae, Series Film & Media Studies, vol. 1-2. (în curs de apariţie, în mai 2009)

 

DESCRIEREA CONFERINŢEI:

Tematica generală:

De la apariţia sa, cinematograful a fost lăudat de către teoreticieni ca o posibilitate pentru a documenta realitatea, pe când alţii au vorbit despre puterea filmelor de a crea o iluzie perfectă a realităţii. Istoria cinematografului este înrădăcinată în poetica contradictorie a documentării vieţii cotidiane de către fraţii Lumière şi călătoriile fantastice ale lui Méliès. Această dezbatere a fost alimentat, din direcţii opuse, de către artiştii avantgardişti care au contestat iluzia filmică şi mai târziu de către neorealişti şi teoreticianul lor, André Bazin, care a stabilit ontologia realistă a imaginii ca o normă de bază a cinematografului.
Astăzi problema „realităţii şi ficţiunii" a dobândit actualitate iarăşi din cauza formelor multiplicate ale imaginilor în mişcare. Experienţa clasică a teatrului de cinema a fost înlocuită de către un cinema bazat pe tehnologii de la sunet Dolby stereo la grafică computerizată, care reuşeşte să ofere o experienţă audiovizuală care copleşeşte pe spectatori. Televiziunea cu genurile sale legate de realitate, a devenit parte a vieţii noastre de zi cu zi, sisteme de home video sau jocurile computerizate 3D, sau chiar telefoanele mobile au devenit medii pentru consumul zilnic de imagini.
Între timp, dezbaterile teoretice despre această problematică au primit un nou avânt datorită teoriilor ecologice, cognitive sau antropologice. Au apărut noi modalităţi de filmare numite docu-ficţiuni sau documentare fictive, elementele realităţii sau de ficţiune au fost puse alături în editarea unor filme documentare sau de ficţiune. Filmul lui Werner Herzog Grizzly Man (2005) este un exemplu în acest sens, sau primele filme ale lui Béla Tarr, împreună cu filmul său, Satantango (1994), exemplifică se asemenea acest fenomen.

S-au prezentat lucrări referitoare la următoarea tematică:

  • Varietatea stilistică reprezentării istorice ale realităţii sau ficţiunii în filme. Tendinţe contemporane în arta cinematografică din Europa de Est.
  • Abordări teoretice ale relaţiilor dintre realitate şi ficţiune în teoria de film şi în antropologia vizuală.
  • Studii de caz legate de problematica realităţii şi ficţiunii în diferite medii şi genuri ale imaginilor în mişcare (genuri bazate ori pe ficţiune "pură" sau pe „realitate", hibridizarea cestora, problemele genurilor de televiziune legate de realitate). O discuţie aparte se poate organiza pe tematica formelor noi ale imaginii cinematografice digitale.
  • Arta lui BÉLA TARR. Relaţia dintre realitate şi ficţiune în filmele lui Tarr.

Invitat pentru prelegere plenară: ANDRÁS BÁLINT KOVÁCS (Universitatea Eötvös Loránd, Budapesta).

Limbajul oficial al conferinţei: maghiară şi engleză.

Organizatorii conferinţei: Universitatea Sapientia (Departmentul de Fotografie, cinemtografie şi film) şi Universitatea din Pécs (Center for the Study of the Moving Image).

 

 


Sapientia - Erdélyi Magyar Tudományegyetem Sapientia - EMTE, Kolozsvári Kar
Sapientia - Hangtechnika
Rekollekt - Erdélyi Audiovizuális Archívum
Erdélyi Magyar Filmszövetség Beanbag Animation Studio
Magyar Filmtudományi Társaság ELTE Filmtudomány Tanszék
Filmtett - Erdélyi Filmes Portál
Metropolis - Filmelméleti és filmtörténeti folyóirat