Cercetare / Conferinţe / | anterior | următor |
XII. Conferinţă Internaţională de Studii de Film şi Media în Transilvania
REZUMATE
PROGRAMUL CONFERINŢEI
Raport despre conferinţă în revista Scope
Invitaţi de onoare:
- Prof. YVONNE SPIELMANN de la University of the West of Scotland, şefa catedrei de New Media care va susţine o prelegere cu titlul: "New Waves in Contemporary Media Cultures."
- DORU POP (Babeş-Bolyai University, Cluj-Napoca). Prelegere cu titlul: "The Grammar of the New Romanian Cinema."
Invitaţie
În 2009 se împlinesc 50 de ani de când a apărut noul val francez, generând tendinţe noi cu urmări importante în arta filmului, printr-o abordare nouă a reprezentării filmice a realităţii şi printr-o curajoasă şi jucăuşă experimentare cu limbajul filmului. Anul 1959 a însemnat premiera sau stadiul iniţial de producţie al unor filme precum Á bout de souffle de Jean-Luc Godard, Quatre cent coups de François Truffaut, Hiroshima mon amour de Alain Resnais sau Les cousins de Claude Chabrol. Exemplul generaţiei tinere revoltându-se împotriva „le cinéma de papa" a introdus un concept nou în istoria culturală a cinematografiei, iar termenul a fost utilizat cu succes de atunci: oricând şi oriunde, când o generaţie nouă apare cu un succes asemănător şi cu o estetică inovatoare, putem să vorbim despre „valuri noi" şi mai noi.
În acelaşi timp, sunt 20 de ani de când evenimentele politice est-europene din 1989 au zguduit lumea comunismului şi ca urmare, în ţările est-europene a apărut o generaţie nouă de cineaşti, care a avut o atitudine la fel de critică vizavi de „le cinéma de papa" al comunismului ca şi predecesorii lor francezi. Cineaştii noului val francez şi-au revendicat spaţiu şi prestigiu cu o siguranţă de sine aparte, fiind mult ajutaţi de faptul fără precedent al creării filmelor în simbioză cu critica şi teoria filmelor. Generaţia tânără est-europeană lansată după anul 1989 nu a beneficiat de un suport asemănător şi stabil din partea criticii de film, iar în multe cazuri s-au iscat discuţii generaţionale acerbe între ei şi cineaştii mai în vârstă. Astfel considerăm evaluarea critică şi teoretică a acestor filme ca fiind deosebit de actuală.
În final, în deceniile trecute au apărut grupări de cineaşti cu viziuni noi, modificând harta mondială a filmului.
Pe parcursul conferinţei dorim să analizăm conceptul „noilor valuri," examinând acele elemente ale noului val francez care merită a fi reevaluate şi care s-au dovedit a fi fenomene exemplare şi pentru viitor. Ne întrebăm, dacă există argumente valide pentru extinderea conceptului „noului val" astfel încât să cuprindă fenomene contemporane din cinematografia est-europeană şi mondială? Vă invităm să facem un inventar comun al acelor tendinţe noi care sunt definitorii în arta filmului, în experimentele contemporane cu limbajul filmului.
Aşteptăm prezentări legate de următoarele subiecte:
- Reevaluarea, reinterpretarea creaţiilor cunoscute sau mai puţin cunoscute al noului val francez, din perspectiva istorică a jumătăţii de secol trecute de atunci şi cu ajutorul noilor abordări teoretice.
- Apariţia problemelor „ficţiunii" şi a „realităţii", hibridizarea elementelor de cinéma vérité şi abstracţie intelectuală în estetica noului val, precum şi preluarea acestora în filmele mai noi. (Acest subiect poate fi conceput ca o continuare a tematicii conferinţei din 2008, Realitate sau ficţiune?)
- Examinarea influenţelor noului val francez asupra diferitelor cinematografii naţionale şi în filmul (independent) american sau în cultura populară (de exemplu Hal Hartley, Quentin Tarantino).
- Fenomene paralele între noul val francez şi filmul est-european post-comunist de după 1989. Subiect evidenţiat: „valuri noi" în cinematografia contemporană maghiară şi română.
- „Valuri noi", fenomene de stil generaţionale în contextul cinematografiei mondiale ce pot fi asemănate cu noul val francez. (De exemplu membrii noii generaţii americane de cineaşti, de obicei incluse în diferite grupări, care de multe ori îşi aleg modele dintre regizorii noului val francez, ca aşa-numiţii „noii moralişti" americani, cum ar fi Todd Solondz sau Neil La Bute, sau reprezentanţii aşa-numitului cinema „post-pop" care colaborează adeseori într-un mod care ne reamintesc de noul val francez: Richard Linklater, Wes Anderson, Paul Thomas Anderson, Todd Haynes, etc.) În comparaţie cu analiza unor opere singulare preferăm acele prezentări ce vor examina întreaga operă/mai multe filme ale unui regizor sau filmele a mai multor regizori pentru a scoate în evidenţă o tendinţă ce poate fi considerată un „nou val."
La conferinţă pot participa nu numai cadre didactice universitare sau cercetători, doctoranzi din domeniul istoriei, teoriei filmului sau a mediei dar şi studenţi interesaţi de tematica propusă sau care vor să se familiarizeze cu munca de cercetare.
Conferinţa îşi propune un schimb de experienţă dintre centrele de cercetare existente în cadrul diferitelor universităţi şi încurajarea în special al tinerilor pentru munca de cercetare.
Prezentările au o durată de 20 de minute, urmate de o discuţie de 10 minute.
Lucrările cele mai bune rezultate din prezentări vor fi publicate în limba engleză în ediţia specială a revistei ştiinţifice a departamentului (Acta Universitatis Sapientiae. Film & Media Studies)
Limbile oficiale ale conferinţei sunt: maghiară şi engleză (cu prezentări în secţiuni paralele).
Taxa de participare (cuprinde şi participarea la banchetul festiv de închidere a conferinţei): taxa totală pentru participanţii din România 20 EUR; pentru participanţii din străinătate: 100 EUR, taxa redusă pentru studenţi şi doctoranzi din România 10 EUR, pentru studenţi şi doctoranzi din străinătate: 50 EUR.
Taxa de participare se plăteşte cu ocazia registrării la conferinţă la faţa locului.
Termenul de înscriere la conferintă: 30 iulie 2009.
Până la data de 5 august 2009 vă informăm despre acceptarea înscrierii/prezentării Dvs.
Data limită pentru predarea versiunii scrise a lucrărilor destinate publicării: 15 decembrie 2009.
Înscrieri: descărcaţi şi completaţi acest formular de înscriere şi trimiteţi la adresa 2009.new.waves@gmail.com
Posibilităţi de acomodare
Mai jos găsiţi datele de contact şi adresa unor hoteluri şi hosteluri care se află în apropierea locaţiei conferinţei, la o distanţă maximă de 5-15 minute mers pe jos. Rezervările se pot face prin telefon sau prin e-mail. Vă atragem atenţia că organizatorii conferinţei nu fac rezervări pentru cazare! Totuşi în cazul în care nu reuşiţi să vă faceţi o rezervare, contactaţi-ne ca să vă putem ajuta.
Fullton Hotel ***
www.fullton.ro/
Tel./fax: +40 264 597 898; tel.: +40 264 597 766
e-mail: office@fullton.ro
Melody Hotel ***
www.allseasons.ro/
Tel.: +40 268 510 800; +40 730 031 415
City Plaza Hotel ****
www.cityhotels.ro/
Tel.: +40 264 450 101; fax: +40 264 450 152
e-mail: contact@cityhotels.ro
Hotel Seven ***
www.hotel7even.ro/
Tel.: +40 264 439 924; fax: +40 364 566 933
e-mail: office@hotelseven.ro
Heltai Vendégház (hostel / bread and breakfast)
www.heltai.blsh.ro/
Tel./fax: +40 264 590 096
e-mail: heltai_gaspar@yahoo.com
Retro Youth Hostel
www.retro.ro
Tel.: +40 264 450 452; mobile: +40 755 114 989
e-mail: retro@retro.ro
Transylvania Hostel
http://www.transylvaniahostel.ro
Tel.: +40 264 443 266; mobile: +40 745 033456
e-mail: office@transylvaniahostel.com
Informaţii despre călătorie
Autobuze: www.autogari.ro/
Trenuri: www.mersultrenurilorcfr.ro/
Aeroportul Cluj-Napoca: http://www.airportcluj.ro/
Companie aeriană ieftină: http://book.wizzair.com/
Harta Clujului, versiune digitală: http://www.cluj4all.com/navigator
În cazul în care călătoriţi la Cluj-Napoca cu autobuzul sau cu trenul, o să ajungeţi cu uşurinţă la locaţia conferinţei folosind mijloacele de transport în comun sau cu taxi. Dacă sosiţi la aeroport (care se află la o distanţă de 8 km), maşina universităţii vă va sta la dispoziţie în cazul în care ne comunicaţi în prealabil data şi ora exactă a sosirii avionului, numele companiei şi numărul cursei.