Universitatea Sapientia, Secţia Cinematografie, fotografie, media
Magyar | Română | English

Cercetare / Conferinţe / |

XIII. Conferinţă Internaţională de Studii de Film şi Media în Transilvania

FILMUL ÎN ERA POST-MEDIA
Cluj-Napoca, 22-23 octombrie, 2010.
Locul de desfăşurare al conferinţei: Universitatea Sapientia, Str. Matei Corvin nr. 4.

Volumul publicat: FILM IN THE POST-MEDIA AGE. Edited by Ágnes Pethő. Cambridge Scholars Publishing, 2012.

FOTOGRAFII DE LA CONFERINŢĂ

PROGRAMUL CONFERINŢEI

Profesori invitaţi:

JENS SCHRÖTER, profesor la UniversitateaSiegen (Germania), care va prezenta o lucrare despre estetica imaginilor în 3D cu titlul: "The Trans-Plane Image and the Future of Cinema."

  • El este autorul unor studii importante din domeniul artelor vizuale, al intermedialităţii şi teoriei mediilor (vezi online pe această pagină în limba germană şi engleză),

RUGGERO EUGENI, profesor la Universitatea Catolică din Milano. Titlul prezentării plenare propuse: “Feeling Together. Cinema and Practices of Sociability in the Post Media Condition.”

  • Cele mai importante publicaţii din domeniul semioticii mediei se pot citi aici (în limba italiană şi engleză).

Descrierea tematicii

De la centenarul cinematografului s-au purtat discuţii intense în domeniile teoriei şi criticii de film despre iminenta moarte a mediului cinematografic, au apărut nenumărate articole scrise într-un adevărat spirit cinefil în care s-a proclamat moartea cinematografului şi s-a jelit sfârşitul unei ere. Între timp noi curente în studiul mediilor au introdus cuvinte la modă cum ar fi: „remedializare" (Bolter şi Grusin), „convergenţa mediilor" (Jenkins) sau „estetica post-media" (Manovich). Până la început de mileniu topologia întregului „ecosistem" al mediilor s-a modificat radical în urma proceselor de hibridizare şi convergenţă dintre medii. Unii teoreticieni susţin că în prezent când termenul de „mediu" a triumfat în discuţiile în jurul artei şi a culturii contemporane, mediile propriu-zise deja au decedat. Imaginile digitale absorb toate mediile care devin astfel numai „fantome ale fostei lor identităţi" (Lutticken).
Imaginile în mişcare s-au mutat în galeriile de artă şi s-au stabilit noi relaţii dintre arte, ele s-au mutat şi în stradă şi în viaţa noastră de fiecare zi devenind un mediu „domesticit" la îndemâna fiecăruia. Putem să spunem, deci, că filmul a devenit treptat un „mediu incredibil de micşorat" cum a sugerat Rodowick, dispărând în arhive şi muzee de film, sau – din contra – putem să-l considerăm ca un intermediu cu proprietăţi de cameleon care-şi schimbă în continuu forma, „trecând de la sculptural la un mediu pictural" (Rodowick), sau în zilele noastre, în condiţiile modei de tehnici CGI şi capturarea digitală a mişcării, combinând atât „sculpturalul" cât şi „picturalul" în filmele 3D? Ce se întâmplă cu adevărat cu filmul odată ce mediumul lui tradiţional s-a transformat în variate forme digitale şi odată ce locaţiile, instituţiile şi folosirea lor tradiţională s-au schimbat? Care sunt cele mai importante idei care au fost aduse în prim plan de către discuţiile despre condiţia post-medium al cinematografului? Se îndreaptă oare studiile de film spre mai multe teoretizări „bucată cu bucată" ("piecemeal theory") aşa cum au susţinut Bordwell şi Carroll în cartea lor influentă, Post-Theory, sau ar trebui să ne orientăm spre o nouă filosofie de film, aşa cum indică Rodowick în lucrarea Elegia teoriei? Care sunt cele mai importante puncte de vedere în studiul filmului (de la „viitorul imaginilor" al lui Jacques Rancière la „estetica bazei de date" a lui Lev Manovich)?
În lumina celor de mai sus, vă invităm să contemplaţi asupra unora dintre cele mai importante probleme care se pot pune în legătură cu condiţia filmului în era post-media.

Aşteptăm prezentări legate de următoarele subiecte care sunt ori a) abordări teoretice ale problemelor, ori b) analize concrete de filme:

  • Revizuirea conceptului de mediu în era post-media. Noţiunile de specificitate de mediu, remedializare, convergenţă de medii, arheologia mediului, intermedialitate, hibriditate legate de studiul filmului.
  • Schimbări de cadru şi de context: recontextualizări ale filmului. Filmul în galeria de artă, în muzeu, în spaţiu cibernetic, etc. (De ex. Simon Pummel: Bodysong http://www.channel4.com/culture/microsites/B/bodysong/website.html#)
  • Împotriva mitului universalităţii limbajului cinematografic: avansarea formelor de cinema cu „accent," al „cinematografiei vernaculare" în contextul globalizării accentuate ale mediilor (filme care promovează limba vorbită autohtonă, dialecte, specificul local sau etnic).
  • Structuri vechi în haine noi, medii moarte sau „nemoarte" care bântuie formele noi ale filmului? Sau invers: impactul noilor medii asupra genurilor clasice de film şi asupra retoricii de cinema. Moda genurilor post-media? (De exemplu: serii web, "streamies.")
  • Cinema reciclat în format digital? Noi abordări de remake-uri: problemele moştenirii cinematografice în era digitală (de exemplu: Omul cu camera de filmat: remake-ul global. http://dziga.perrybard.net/)
  • Diseminarea şi domesticirea mediului filmului: sferele instituţionale şi private ale filmului.
  • Reflexivitate în era post-media? Filme care reflectă asupra schimbărilor produse în contextul, recepţia şi în formele imaginilor cinematografice (de exemplu filmele lui Atom Egoyan, Michael Haneke, Abbas Kiarostami, Mohsen Makhmalbaf, etc.).

La conferinţă pot participa nu numai cadre didactice universitare sau cercetători, doctoranzi din domeniul istoriei, teoriei filmului sau a mediei dar şi studenţi interesaţi de tematica propusă sau care vor să se familiarizeze cu munca de cercetare.

Conferinţa îşi propune un schimb de experienţă dintre centrele de cercetare existente în cadrul diferitelor universităţi şi încurajarea în special al tinerilor pentru munca de cercetare.

Prezentările au o durată de 20 de minute, urmate de o discuţie de 10 minute.

Lucrările cele mai bune rezultate din prezentări vor fi publicate în limba engleză într-un volum individual  (editorii volumului nostru anterior, apărut în 2008 de la editura Cambridge Scholars Publishing) sau/şi în ediţia specială a revistei ştiinţifice a catedrei (Acta Universitatis Sapientiae. Film & Media Studies)

Limbile oficiale ale conferinţei sunt: maghiară şi engleză (cu prezentări în secţiuni paralele).

Taxa de participare (cuprinde şi participarea la banchetul festiv de închidere a conferinţei): taxa totală pentru participanţii din România 20 EUR; pentru participanţii din străinătate: 100 EUR, taxa redusă pentru studenţi şi doctoranzi din România 10 EUR, pentru studenţi şi doctoranzi din străinătate: 50 EUR.
Taxa de participare se plăteşte cu ocazia registrării la conferinţă la faţa locului.

Termenul de înscriere la conferintă: 25 iulie 2009.

Până la data de 2 august 2009 vă informăm despre acceptarea înscrierii/prezentării Dvs.

Înscrieri: descărcaţi şi completaţi acest formular de înscriere şi trimiteţi la adresa 2010.post.media@gmail.com

Sponsori:

Posibilităţi de acomodare

Mai jos găsiţi datele de contact şi adresa unor hoteluri şi hosteluri care se află în apropierea locaţiei conferinţei, la o distanţă maximă de 5-15 minute mers pe jos. Rezervările se pot face prin telefon sau prin e-mail. Vă atragem atenţia că organizatorii conferinţei nu fac rezervări pentru cazare! Totuşi în cazul în care nu reuşiţi să vă faceţi o rezervare, contactaţi-ne ca să vă putem ajuta.

Fullton Hotel ***
www.fullton.ro/
Tel./fax: +40 264 597 898; tel.: +40 264 597 766
e-mail: office@fullton.ro

Melody Hotel ***
www.allseasons.ro/
Tel.: +40 268 510 800; +40 730 031 415

City Plaza Hotel ****
www.cityhotels.ro/
Tel.: +40 264 450 101; fax: +40 264 450 152
e-mail: contact@cityhotels.ro

Hotel Seven ***
www.hotel7even.ro/
Tel.: +40 264 439 924; fax: +40 364 566 933
e-mail: office@hotelseven.ro

Heltai Vendégház (hostel / bread and breakfast)
www.heltai.blsh.ro/
Tel./fax: +40 264 590 096
e-mail: heltai_gaspar@yahoo.com

Retro Youth Hostel
www.retro.ro
Tel.: +40 264 450 452; mobile: +40 755 114 989
e-mail: retro@retro.ro

Transylvania Hostel
www.transylvaniahostel.com
Tel.: +40 264 443 266; mobile: +40 745 033456
e-mail: office@transylvaniahostel.com

Informaţii despre călătorie

Autobuze: www.autogari.ro/
Trenuri: www.mersultrenurilorcfr.ro/
Aeroportul Cluj-Napoca: http://www.airportcluj.ro/
Companie aeriană ieftină: http://book.wizzair.com/
Harta Clujului, versiune digitală: http://www.cluj4all.com/navigator

În cazul în care călătoriţi la Cluj-Napoca cu autobuzul sau cu trenul, o să ajungeţi cu uşurinţă la locaţia conferinţei folosind mijloacele de transport în comun sau cu taxi. Dacă sosiţi la aeroport (care se află la o distanţă de 8 km), maşina universităţii vă va sta la dispoziţie în cazul în care ne comunicaţi în prealabil data şi ora exactă a sosirii avionului, numele companiei şi numărul cursei.


Sapientia - Erdélyi Magyar Tudományegyetem Sapientia - EMTE, Kolozsvári Kar
Sapientia - Hangtechnika
Rekollekt - Erdélyi Audiovizuális Archívum
Erdélyi Magyar Filmszövetség Beanbag Animation Studio
Magyar Filmtudományi Társaság ELTE Filmtudomány Tanszék
Filmtett - Erdélyi Filmes Portál
Metropolis - Filmelméleti és filmtörténeti folyóirat