Cercetare / Conferinţe / | anterior | următor |
XIV.Conferinţă Internaţională de Studii de Film şi Media din Transilvania
FILMUL SENZAŢIILOR
Cluj-Napoca, 25-27 mai, 2012.
Locul de desfăşurare al conferinţei: Universitatea Sapientia, Str. Matei Corvin nr. 4.
PROGRAMUL CONFERINŢEI
REZUMATE
Fotografii
Raport scris despre conferință în revista engleză Scope de către Francesca Minnie Hardy.
Invitaţi:
- YVONNE SPIELMANN Research Professor and Chair of New Media at the University of the West of Scotland.
Cele mai importante publicaţii din domeniul intermedialităţii, artei video, a hibridităţii în cultură: Intermedialität: Das System Peter Greenaway (Intermediality: The Peter Greenaway System), 1998; Video: The Reflexive Medium, 2010; Hybridkultur (Hybrid Cultures), 2010.
Titlul prezentării: Seeing to Believe – Sensing to Know: From Film Form to Perceptual Environment
- LAURA U. MARKS, Dena Wosk University Professor of Art and Culture Studies, School for the Contemporary Arts, Simon Fraser University, Vancouver.
Autoarea cărţilor: The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses, 2000; Touch: Sensuous Theory and Multisensory Media, 2002; Enfoldment and Infinity: An Islamic Genealogy of New Media Art. The MIT Press, 2010.
Titlul prezentării: Thinking Like a Carpet: Embodied Perception and Individuation in Algorithmic Media
DESCRIEREA TEMATICII
De la începuturile sale, cinema a constituit întotdeauna o experienţă unică, profundă: imaginile nu numai au fost puse în mişcare, dar au avut un efect deosebit asupra sensurilor spectatorilor. De câte ori mergem la cinema nu numai "vizionăm" un film, lumea peliculei nu numai "comunică" un mesaj: suntem cu totul scufundaţi într-un mediu care ne solicită sensurile şi mintea pe diferite nivele de percepţie şi cogniţie. În ultimele decenii am văzut o multiplicare extraordinară a tehnologiilor prin care imaginile în mişcare se pot produce, distribui şi recepta. Reflectând la acest proces au apărut o serie de teorii noi (cum ar fi: teoriile "re-mediaţiei" sau a "convergenţei mediilor") care descriu relaţiile dintre diferitele medii audiovizuale. În mod paradoxal, deşi trebuie să ţinem seama de diversificarea imaginilor şi a mediilor noi în care apar, în cele mai multe dintre aceste abordări teoretice vedem că se accentuează efectul de uniformizare a mediilor digitale precum şi efectul anulării diferenţelor dintre medii în contextul specific al condiţiei post-media din zilele noastre. Cu toate acestea putem spune că noile forme aduc şi noi experienţe, iar întâlnirea senzuală cu mediul de comunicare este încă foarte importantă, chiar mai mult ca înainte. Câteva dintre cele mai recente tendinţe în cinematograful de artă s-au deplasat în mod accentuat spre un "film al simţurilor" şi un "film al corpului," în timp ce au fost elaborate un număr mare de noi tehnologii cu scopul explicit de a amplifica senzaţiile spectatorului în timpul vizionării unui film. Mai mult de atât, filmul nu numai că şi-a găsit noi forme şi modalităţi de a ne atrage atenţia, dar a fost plasat literalmente în mâinile noastre: domesticirea mediilor vizuale ne-a adus în contact cu imaginile mai mult ca oricând şi a produs practici noi de folosirea imaginilor precum şi senzaţii şi sensibilităţi noi în ceea ce priveşte imaginile de cinema.
Având în vedere aceste noi fenomene, pentru conferinţa noastră viitoare vă aşteptăm cu prezentaţii care oferă o examinare a aspectelor senzuale ale imaginilor de film privite din o varietate de puncte de vedere, vă invităm să dezbatem relevanţa acestor aspecte în era convergenţei mediilor. Propunem să ne concentrăm asupra experienţei, a senzaţiilor generate de diverse forme ale imaginilor în mişcare, în stiluri variate, genuri de film şi medii culturale diferite pe parcursul istoriei filmului pe peliculă şi a filmului pe suport digital.
Prezentaţiile pentru conferinţa noastră se pot inspira dintr-o varietate mare a resurselor teoretice, cum ar fi: cursul universitar recent scris de Thomas Elsaesser şi Malte Hagener: Film Theory: An Introduction through the Senses (2009); vasta literatură referitoare la fenomenologia filmului de la Vivian Sobchack (de ex. Carnal Thoughts: Embodiment and Moving Image Culture, 2004) la Martine Beugnet (Cinema and Sensation: French Film and the Art of Transgression, 2007); cărţile scrise de Laura U. Marks care discută rolul imaginilor haptice şi relaţiile cu reprezentarea diferenţelor culturale (The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses, 2000; Touch: Sensuous Theory and Multisensory Media, 2002); precum şi ideile lui Gilles Deleuze despre "logica senzaţiilor," investigaţiile filosofice ale lui Jacques Rancière privind politica esteticii şi a "distribuţiei a ceea ce este sensibil" (The Politics of Aesthetics, 2006, The Future of the Image, 2007), sau lucrările de antropologie vizuală scrise după idea lui Paul Stoller de "ştiinţă senzuală" (cum ar fi: David MacDougall: The Corporeal Image: Film, Ethnography, and the Senses, 2005).
Aşteptăm prezentări legate de următoarele subiecte (sau altele care se pot conecta la tematica generală) care sunt ori a) abordări teoretice ale problemelor, ori b) analize concrete de filme:
- Experienţa senzuală a mediilor vizuale – perceperea mediilor în contextul altor medii: a) examinarea senzaţiilor din film şi în practicile de "new media" b) re-examinarea problemelor de intermedialitate, inter-senzualitate şi interactivitate în era convergenţei mediilor.
- Istoria filmului din punctual de vedere a simţurilor: paradigmele/autorii filmului care investighează senzaţii şi emoţii în istoria filmului. (De ex. Claire Denis, Wong Kar Wai, Pedro Almodovar, fraţii Quay, etc.)
- Re-lansarea "filmului de atracţii": a) experienţe labirintice: senzaţii în (sau versus?) narativele populare de jocuri ale minţii în filmele contemporane sau în jocurile de calculator, b) de la imagini haptice la filmul "hiper": senzaţiile din filmele în 3D.
- Schimbările senzaţiilor de "real": a) tendinţe naturaliste în filmul contemporan (de exemplu: voga micro-realismului Est European şi cu precădere în filmul românesc, realismul nou în filmul independent american, de ex. Ramin Bahrani, etc.), b) de la privirea "clinică" la hiperrealismul şi naturalismul de CGI.
- Perceperea de diferenţă: identificarea indicilor "senzuale" ale unei culturi, etnicităţi, gen în filme (de exemplu : diferenţe care definesc filmul din Europa, din Asia, din diaspora, etc.)
Aşteptăm propuneri pentru prezentări individuale sau în grup, în panele preconstituite. Panelele pot consta în 3 sau 4 prezentatori.
Descarcă versiunea pdf al descrierii tematicii aici.
La conferinţă pot participa nu numai cadre didactice universitare sau cercetători, doctoranzi din domeniul istoriei, teoriei filmului sau a mediei dar şi studenţi interesaţi de tematica propusă sau care vor să se familiarizeze cu munca de cercetare.
Conferinţa îşi propune un schimb de experienţă dintre centrele de cercetare existente în cadrul diferitelor universităţi şi încurajarea în special a tinerilor pentru munca de cercetare.
Prezentările au o durată de 20 de minute, urmate de o discuţie de 10 minute.
Limbile oficiale ale conferinţei sunt: maghiară şi engleză (cu prezentări în secţiuni paralele).
Taxa de participare (cuprinde şi participarea la banchetul festiv de închidere a conferinţei): taxa totală pentru participanţii din România 30 EUR; pentru participanţii din străinătate: 100 EUR, taxa redusă pentru studenţi şi doctoranzi din România 20 EUR, pentru studenţi şi doctoranzi din străinătate: 75 EUR.
Taxa de participare se plăteşte cu ocazia înregistrării la conferinţă la faţa locului.
Termenul de înscriere la conferinţă: 15 ianuarie 2012.
Până la data de 22 ianuarie 2012 vă informăm despre acceptarea înscrierii/prezentării Dvs.
Înscrieri: descărcaţi şi completaţi acest formular de înscriere şi trimiteţi la adresa 2012.cinema.of.sensations@gmail.com
Lucrările cele mai bune rezultate din prezentări vor fi publicate în limba engleză în ediţia specială a revistei ştiinţifice a departamentului (Acta Universitatis Sapientiae. Film & Media Studies).
Recomandările noastre pentru cazare:
Fullton Hotel ***
www.fullton.ro/
Tel./fax: +40 264 597 898; tel.: +40 264 597 766
e-mail: office@fullton.ro
Hanul Fullton (Fullton Inn Hotel) ***
http://www.hanulfullton.ro/
Tel: +40-264-484748, +40-364-144756
Fax: +40-264-484748
e-mail: office@hanulfullton.ro
Hotel Transilvania ***
http://www.hoteltransilvaniacluj.ro/en/
Tel.: +40 264 594 429
e-mail: reception@hoteltransilvaniacluj.ro
Melody Hotel ***
http://www.centralmelody.com/
Tel.: +40 268 510 800; +40 730 031 415
City Plaza Hotel ****
www.cityhotels.ro/
Tel.: +40 264 450 101; fax: +40 264 450 152
e-mail: contact@cityhotels.ro
Transylvania Hostel
www.transylvaniahostel.com
Tel.: +40 264 443 266; mobile: +40 371 172 075
e-mail: office@transylvaniahostel.com
Retro Youth Hostel
www.retro.ro
Tel.: +40 264 450 452; mobile: +40 755 114 989
e-mail: retro@retro.ro
Hostel Heltai
http://www.cazareclujnapoca.ro/en/Hostel/Hostel-Heltai-75.html
Tel./fax: +40 264 590 096
e-mail: heltai_gaspar@yahoo.com
City Center Hostel
http://www.xpert.ro/
Tel/fax: +40 264 594 454
e-mail: rezervari@citycenterhostel.ro
Parteneri, sponsori: