Universitatea Sapientia, Secţia Cinematografie, fotografie, media
Magyar | Română | English

Cercetare / Programe de cercetare / |

Traume culturale în cinema-uri europene minore contemporane

Proiect de cercetare Tinere Echipe -  supported by a grant of the Ministry of Research, Innovation and Digitization, CNCS – UEFISCDI, Romania. Project number PN-III-P1-1.1-TE-2021-0613, within PNCDI III. 5 May 2022 - 4 May 2024. (până ianuarie 2023)

Prezentare

Abstractul proiectului: Analiza comparativă a cinemaurilor naționale minore din Europa în contextul evenimentelor traumatice din punct de vedere colectiv și cultural în istoria europeană recentă este un teritoriu încă relativ necunoscut. Cu toate că puterea reprezentațiilor cinematografice în ceea ce privește medierea traumelor colective și culturale s-a dovedit o temă de cercetare foarte bogată în studiul traumelor și a memoriei, și cinemaurile naționale minore din Europa iarăși primesc atenție din partea cercetătorilor, combinația acestor două perspective într-un cadru sistematic comparativ se poate numi o abordare nouă. Urgența unei asemenea concepții și al unui proiect de cercetare referitor - mai ales în privința disoluției statului "puternic și protector", comunist sau de bunăstare - este ușor de văzut: creatorii, filmele și spectatorii încă mai împărtășesc amintirile referitoare la această traumă colectivă recentă pe care au reușit s-o transforme întru-una mediată cultural. Referindu-se la filmele cele mai apreciate critic, și cele mai îndrăgite de către publicul domestic al cinemaului român, maghiar, danez, suedez, irlandez și scoțian al perioadei 1990-2020 , proiectul combină metodologia calitativă și cantitativă al studiilor de producție, cele de analiză textuală și de recepție, scopul fiind o sinteză a istoriei contemporane a acestor cinema-uri minore europene în procesul transformării traumei colective într-una culturală.

Obiectivele proiectului: Acest proiect își propune să utilizeze o metodologie combinată care să permită cartarea metodelor creative comune folosite de anumite cinema-uri minore europene - și în legătură cu elementele generice - pe parcursul procesării unor traume colective și culturale în trecutul recent. Reperele temporale a cercetării, și al corpusului cercetat sunt constituite de cele două traume colective majore care și-au făcut efectul în contextul istoriei contemporane al filmului european: destrămarea blocului estic în 1989-1990 și pandemia de coronavirus din 2020, două asemenea experiențe care sunt strâns legate și de etapele diferite ale digitalizării în industria de film. Proiectul va examina cele șase cinema-uri minore - cel român și maghiar (reprezentând canonul est-european de film), cel danez și suedez (reprezentând canonul nord-european de film), și cel irlandez și scoțian (care indexează canonul de film vest european în arhitectura proiectului) - precum și trendurile filmice asociate - noul cinema românesc (NCR), noul cinema maghiar (NCM), dogma daneză (DD) și noul cinema scoțian (NSC) - ca și articulații mediale și mediate al unor traume culturale colective. Cercetarea în grupă de 24 de luni este modelată pe celebra schemă comunicațională clasică a lui Shannon și Weaver, datorită convingerii că pentru a înțelege apariția extarordinară și efectul de lungă durată al fenomenelor culturale posttraumatice și mediale/mediate susnumite, trebuie să examinăm sursa de comunicație (în acest caz specific: industriile de film și contextul de producție a filmelor mostră), mesajul (structura poetică a filmelor mostră în contextul trendurilor filmice care dau formă și exprimare traumelor culturale colective), și în final destinatarul (în acest caz: distribuția și recepția filmelor mostră, atât în contexte profesionale cât și cele neprofesionale) pentru a putea demonstra în mod convingător puterea lor de a articula cultural și medial/mediat șocul diferitelor traume colective recente, printre care și sfârșitul abrupt al statului sigur și ocrotitor.

 

Membrii proiectului:

  • Andrea Virginás - director proiect, PI
  • Mihály Lakatos - cercetător doctorand
  • Boglárka Angéla Farkas - cercetător doctorand
  • Ábel Kovács - cercetător masterand

Rezultate preliminare

1) Prezentări de conferințe, prelegeri în tematica proiectului, la nivel internațional

1. Andrea Virginás: Cultural Memorywork and Small National Cinemas: Some Directions of Analysis. Colloquium of the Janovics Centre for Screen and Performing Arts, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, 05. 05. 2022, Invited speaker.

2. Andrea Virginás: A közösségi traumatizáltság játékfilmes feldolgozásai a kortárs európai filmben: a mediatizált kulturális emlékezet egy lehetséges modellje [Procesarea traumelor colective în filmul european contemporan: un posibil model al memoriei culturale mediatizate], 25 de ani de Burse de Cercetare Bolyai, Kolozsvári Akadémiai Bizottság/Comitetul Academic din Cluj-Napoca și Academia Maghiară de Științe (MTA), Cluj-Napoca, 13. 05. 2022, Invited speaker.

3. Andrea Virginás: The Epistemic Potential of Media Technologies in the Context of Film Narration: Freezing the Past in Analogue Photography and Revitalizing It on the Laptop? Part of the pre-constituted panel The Epistemic Potential of (Un)Foreseeable: Eastern European Cinemas and Cultural Memory-Work Practices II. Epistemic Media: Atlas, Archive, Network, The NECS European Network of Cinema and Media Studies 2022 Conference, UNATC, Politehnica, Bucharest, 22.-26. 06. 2022.

4. Mihály Lakatos: Pop Music Televised: Ethnic Minority Music through State-Controlled Television in Communist Romania. Part of the panel Media in the Eastern Bloc. Epistemic Media: Atlas, Archive, Network, The NECS European Network of Cinema and Media Studies 2022 Conference, UNATC, Bucharest, 22-26 06., 2022.

5. Boglárka Angéla Farkas: Pandora’s Box Revisited: “Ex Machina” in the Context of Greek Mythology. Part of the panel Dystopia and Anxiety in the Digital Age. Epistemic Media: Atlas, Archive, Network, The NECS European Network of Cinema and Media Studies 2022 Conference, UNATC, Bucharest, 22-26 06., 2022 (affiliated colleague).

6. Andrea Virginás: Formalism and Memory-work in Filmic Narration: Looking Beyond Language? The Uses of Form: Theory, Methodology, Pedagogy. Northumbria Univ., Cologne Univ, and The British Association for Contemporary Literary Studies, 22/23 July 2022, online.

7. Andrea Virginás: ‘Corrupting’ the Past through Mediation: Degraded, De-framed, Frozen Shared Memories in Film Narration. 27th Congress of SERCIA, La Corruption au Cinema/Corruption at Cinema, Institut D’Auvergne du Développment des Territoires (IADT), Clermont-Ferrand, France, 7-9 September 2022 (online presentation).

8. Andrea Virginás: Precarity in European Small National Cinemas: Is There An East-West Divide? 2022 Annual (Virtual) Convention of ASEEES - The Association for Slavic, East-European and Eurasian Studies, University of Chicago, 12-14 October 2022.

9. Andrea Virginás: Low-Budget Filmic Dystopias – or Anthropocene Deregulations in European Small National Filmic Narratives. The View From the Anthropocene – The Hungarian Society for the Study of English, HUSSE, Debrecen University, Hungary, 15-16 October 2022.

10. Mihály Lakatos: Nature as an Affective Background in Postmillennial Romanian Music Videos. The View From the Anthropocene – The Hungarian Society for the Study of English, HUSSE, Debrecen University, Hungary, 15-16 October 2022.

11. Boglárka Angéla Farkas: Pandora’s Box Revisited: Ex Machina In the Context of Greek Mythology and Posthuman Anxieties. The View From the Anthropocene – The Hungarian Society for the Study of English, HUSSE, Debrecen University, Hungary, 15-16 October 2022.

12. Ábel Kovács: Human/Animal Co-Existence in Two Small National Feature FilmsThe View from the Anthropocene – The Hungarian Society for the Study of English, HUSSE, Debrecen University, Hungary, 15-16 October 2022.

2) Publicații

1. Andrea Virginás: Polaroids from Our Past: Lucian’s Pintilie’s Balanța/The Oak (1992). In Intermedial Encounters / Intermediális találkozások. Ed. Blos-Jáni Melinda, Pieldner Judit, Király Hajnal, Sándor Katalin, Lakatos Mihály. Cluj-Napoca: Scientia PH, 2022, 237-242 (CNCS B).

2. Mihály Lakatos: Godard’s Personal (Film) History through an iPhone Screen. In Intermedial Encounters / Intermediális találkozások. Ed. Blos-Jáni Melinda, Pieldner Judit, Király Hajnal, Sándor Katalin, Lakatos Mihály. Cluj-Napoca: Scientia PH, 2022, 407-414 (CNCS B).

3. Boglárka Angéla Farkas: A kisebbségi identitás alakzatai Fischer István portréfilmjeiben [Forms of Minority Identity in István Fischer’s Portrait Documentaries]. ME. DOK: Media, Istorie, Comunicare, UBB Cluj-Napoca, 2022/3. 53-67 (CNCS C).

3) Postări publicate pe blogul WordPress aparținând proiectului

1. 2022, mai: Cultural Traumas in European Small National Cinemas

2. 2022, iunie: The 2022 NECS conference

3. 2022, iulie: The First Group Panel Proposal

4. 2022, august: Reflections on R.M.N. – The Individual and the Collective

5. 2022, septembrie: Michael Collins (1996) – Glory and Trauma Surrounding the Hero of the Irish War of Independence

6. 2022, octombrie: Public Discussions About the Processing of Cultural Traumas

7. 2022, noiembrie: Resuscitating Collective Trauma Through the Eyes of a Child – Belfast (2021)

4) Alte activități

Cele două workhopuri de popularizare în tematica proiectului s-au încadrat în programul Tudományköz / Între discipline științifice, secțiunea de Științe sociale, al Comitetului Academic din Cluj-Napoca (KAB) și Academia Maghiară de Științe (MTA), Cluj-Napoca. Director proiect Andrea Virginás a organizat și a moderat aceste discuții publice de 1 oră, cu titlul de Kollektív traumák, kulturális feldolgozás: narratívák, médiumok, toposzok 1-2 / Traume colective, procesare culturală: narative, medii, toposuri 1-2. Invitați: Dr. Margitházi Beja (Dept. de Studii de Film, Universitatea ELTE, Budapesta), Dr. Szikszai Mária (Dept. de Etnografie și Antropologie Maghiară, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca), Dr. Vallasek Júlia (Dept. de Jurnalism, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca.

Formele arhivate:

Discuția din 18 septembrie se poate revedea aici:

Discuția din 31 octombrie se poate revedea aici:



Sapientia - Erdélyi Magyar Tudományegyetem Sapientia - EMTE, Kolozsvári Kar
Sapientia - Hangtechnika
Rekollekt - Erdélyi Audiovizuális Archívum
Erdélyi Magyar Filmszövetség Beanbag Animation Studio
Magyar Filmtudományi Társaság ELTE Filmtudomány Tanszék
Filmtett - Erdélyi Filmes Portál
Metropolis - Filmelméleti és filmtörténeti folyóirat