Universitatea Sapientia, Secţia Cinematografie, fotografie, media
Magyar | Română | English

Cercetare / Programe de cercetare /anterior |

Intermedialitate afectivă. Cinema între medii, senzații și realitate

Proiect de cercetare exploratorie finanțat de CNCS - UEFISCDI, cod: PN-III-P4-PCE-2021-1297, în cadrul PNCDI III.

Prezentare

ABSTRACT ȘI OBIECTIVE:

Această cercetare își propune să realizeze o investigație complexă a ceea ce ne propunem să numim „intermedialitate afectivă”. Vedem aceasta ca pe o extensie necesară și logică a liniei de gândire care concepe intermedialitatea nu în termeni semiotici, ca un ansamblu de categorii și combinații abstracte (adică un fel de gramatică), ci – bazându-se pe fenomenologie și diverse surse filozofice – ca pe o „poetică”, o artă a liminalității sau ca „exces senzual”, ca „o figură perceptibilă a diferenței mediatice care tulbură ordinea discursului” (Joachim Paech). Încercăm să cartografiam o zonă mai largă în care poate fi concepută „o turnură afectivă” a studiilor de intermedialitate și în care un accent pe afecte și senzații poate conduce la o mai bună înțelegere a modurilor în care intermedialitatea „funcționează”, iar fenomenele intermediale pot crea „pasaje către realitatea fizică” (Lúcia Nagib). Prin studii de caz aprofundate care se concentrează pe o selecție largă din filme recente realizate în întreaga lume, cu o atenție deosebită acordată și filmelor realizate de femei, propunem o investigație asupra posibilităților cinematografiei intermediale în transmiterea și generarea de „sensibilități” specifice, în experimentarea cu reprezentabilitatea și accesibilitatea afectivă a unui trecut traumatic sau cu combinația de implicare emoțională și distanțare reflexivă. Scoatem în evidență valoarea epistemică a intermedialității: capacitatea sa de a genera sentimente și revelații despre lume.

Propunem o triplă cercetare:

1. O explorare teoretică cu scopul de a iniția o nouă abordare în studiile de intermedialitate definite ca „intermedialitate afectivă”. Scopul nostru teoretic general este de a defini această abordare conceptual și de a identifica domeniile cheie în care aceasta ar trebui implementată. Ne propunem să teoretizăm intermedialitatea din punctele de vedere ale afectelor, a senzațiilor care leagă experiența intermedialității de realitate. Ne propunem să investigăm rolul afectiv și performativ al intermedialității și să căutăm instrumente teoretice pentru a descrie astfel de procese.
2. O examinare a strategiilor și tropilor poetici prin care în cinematografia contemporană se manifestă o „intermedialitate afectivă”. Scopul nostru în acest sens este să identificăm și să interpretăm strategiile poetice relevante (de asemenea, să perfecționăm și mai mult modalitățile generale care constituie manifestările „structurale” și „senzuale” ale intermedialității cinematografice, luând în considerare și modalitățile în care acestea pot fuziona).
3. O explorare a senzațiilor și sentimentelor specifice comunicate prin intermedialitate și o examinare a modurilor în care apar impresiile ambivalențelor media (adică „senzațiile de intermedialitate”).

Rezultatele științifice estimate: articole de cercetare acceptate în reviste științifice indexate în baze de date internaționale, depunerea a cel puțin unei propuneri de carte referitoare la tema proiectului spre publicare la o editură internațională de prestigiu, editarea a două numere speciale ale revistei internaționale Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies (indexat în Web of Science Core Collection - ESCI) dedicat tematicii proiectului de cercetare, organizarea unei conferințe internaționale de amploare și două workshpuri mai mici pentru a iniția dezbateri internaționale și pentru a consolida paradigma științifică promovată în proiectul de cercetare, crearea unui site web, înregistrarea și punerea la dispoziția publicului (pe un canal You Tube) a unora dintre prelegerile invitaților, prezentările la workshopuri și la conferință.

Durata programului: 1 iunie 2022 – 31 decembrie 2024.

ECHIPA DE CERCETARE:

Director de proiect: dr. ÁGNES PETHŐ, professor universitar abilitat, de studii de film

Membrii ai echipei de cercetare:
HAJNAL KIRÁLY, PhD, cercetător experimentat
JUDIT PIELDNER, PhD, conferențiar universitar (cercetător postdoctorand)
MELINDA BLOS-JÁNI, PhD, lector universitar (cercetător postdoctorand)
KATALIN SÁNDOR, PhD, lector universitar (cercetător postdoctorand)
KAMILLA SIMOR, student PhD

REZULTATE PRELIMINARE

Organizarea de evenimente științifice (workshop-uri, conferință)

Workshop internațional organizat în cadrul proiectului:

Detaili despre acest workshop organizat în limba engleză, descrierea tematicii, programul, rezumatele prezentărilor: aici.

Lansări de cărți

În cadrul workshopului internațional Uncanny Intermediality am lansat cele două cărți scrise de membrii echipei de cercetare, Király Hajnal și Judit Pieldner. (Hajnal Király: The Cinema of Manoel de Oliveira: Modernity, Intermediality and the Uncanny, Bloomsbury Academic, 2022. Judit Pieldner: Adaptation, Remediation and Intermediality: Forms of In-betweenness in Cinema, Editura Presa Universitară Clujeană, 2020.)

 

CONFERINȚA INTERNAȚIONALĂ organizată în cadrul proiectului:

Prezentarea plenară a lui LAURA RASCAROLI:

Prezentarea plenară a lui JØRGEN BRUHN la conferință:

Din prezentările la această conferință se pot viziona o selecție aici.

Interviu despre tematica conferinței realizat cu unii dintre participanți (în limba engleză):

Interviu despre tematica conferinței realizat cu unii dintre participanți (în limba maghiară):

Albumul de fotografii (o documentare fotografică detailată) despre Conferința AFFECTIVE INTERMEDIALITY se poate accesa aici.

MASĂ ROTUNDĂ

II. Meeting of Researchers in Intermediality. Publishing on intermediality / Cea de-a doua întâlnire internațională a cercetătorilor în domeniul intermedialității. Publicații în domeniul intermedialității. Am organizat o masă rotundă hibridă (IRL și online), o sesiune plenară specială din cadrul conferinței Affective Intermediality. Am discutat despre posibilitățile de publicare a rezultatelor cercetărilor în domeniul intermedialității cu editorii de serii de cărți și reviste specializate în intermedialitate. 20 octombrie 2023.

Moderatori: Ana Cláudia Munari Domingos (Universidade de Santa Cruz do Sul, Brazil - online) și Ágnes Pethő (Universitatea Sapientia, Romania - IRL).

Participanți: Jørgen Bruhn (Editura Palgrave, seria Palgrave Studies of Intermediality - prezent), Ágnes Pethő (prezent), Melinda Blos-Jáni, prezent (Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies journal, Romania). Participanți online: Masja Horn (editura Brill seria: Studies in Intermediality), Martine Beugnet (editura Edinburgh Unviersity Press, seria Edinburgh Studies in Film and Intermediality); Marion Schmid și Hugues Azérad (editura Peter Lang. European Connections: Studies In Comparative Literature, Intermediality and Aesthetics); Giovanna Santaera (Arabeschi journal, Italy); Andrea Gelardiand Marco Zilioli (Cinergie ‒ Il cinema e le altre arti / Cinema and the Other Arts journal, Italy); James Cisneros (Intermedialités. Histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques / Intermediality. History and Theory of the Arts, Literature and Technologies journal, Canada); Janine Hauthal (The Journal for Literary and Intermedial Crossings, Belgium); Xavier Giudicelli and Sophie Stokes-Aymes (Polysèmes, Revue d'études intertextuelles et intermédiales / journal of the Society for the Study of Arts, Images and Texts, France); Brunilda Reichmann (Scripta Uniandrade journal, Brazil).

EXPOZIȚIE DE ARTĂ

În cadrul expoziției de artă care a însoțit conferința Affective Intermediality, publicul a putut vedea instalația multimedia realizată de Csaba András Nemes și Mira Marincaș, care a creat un spațiu unic și o experiență imersivă prin interacțiunea dintre arte și simțuri, printr-un joc intermedial dintre sculptură, fotografie, imagine în mișcare și efecte sonore.

Participări la conferințe internaționale cu prezentări orale

Studies in Eastern European Cinemas Conference: Eastern European Screen- and Other Media
16-17 iunie 2022. Organizat de revista Studies in Eastern European Cinema, University of Central Lancashire (online).

Prelegeri:

  • Ágnes Pethő (keynote / prelegere plenară): The Past is a Ready-Made? Rethinking Collage Effect, Affect and Intermediality in the Films of Radu Jude and Sergei Loznitsa
  • Hajnal Király: Autonomy, Victimisation and Social Media in Contemporary Hungarian and Romanian Cinema

The NECS (European Network for Cinema and Media Studies) Conference. Epistemic Media: Atlas, Archive, Network. București (România), 22-26. 06. 2022.
Programul conferinței poate fi accesat aici. Echipa a propus și a prezentat o secțiune specială dedicată tematicii proiectului cu titlul:  Affective Intermediality. Cinema between Media, Sensation, and Reality și a diseminat primele rezultate ale proiectului. În plus, un membru a prezentat încă o prelegere în secțiunea, Film History beyond the Limelight: Cineclub Culture in Romania. Institutions, Visual Formats and Curatorial Practices.

Au fost prezentate următoarele prelegeri:

  • Ágnes Pethő: Intermediality, Affect and Performativity in the Collage Films of Radu Jude
  • Judit Pieldner: In between the Epistemic and the Affective. Michael Haneke: Time of the Wolf
  • Katalin Sándor: Picturesque, Affective, and Political. Cinematic Landscape in Valeska Grisebach’s Western (2017)
  • Hajnal Király: Living the Films: Dramatization, Reenactment and Intermediality as Scene of Professional Sensitivity Training
  • Melinda Blos-Jáni: The Small Gauge Film between Leisure and Science. Notes on the Romanian Amateur Cineclub Movement

The 'Little Apparatus." 100 Years of 9,5 mm Film. International conference hosted online by the Department of Film Studies and the Centre For International Film Research at the University of Southampton (UK), 16-18. 06. 2022.

Lucrarea prezentată la această conferință:

  • Melinda Blos-Jáni: Negotiating Media Specificity. Three Amateur Filmmakers in Transylvania from the Interwar Period

Visible Evidence: Images of History. Universitatea din Gdansk (Polonia), 10-14. 08. 2022. Programul complet al conferinței poate fi accesat aici.

Lucrarea prezentată la această conferință:

  • Kamilla Simor: Colour as a Temporal Layer: the Problem of Colourizing, Transforming and Digitally Rearranging Archival Footage from the Spanish Civil War.

6th International Society for Intermedial Studies Conference. In Between and Across: New Directions, Mappings and Contact Zones. Trinity College Dublin, The University of Dublin (Irlanda), 1-3 septembrie 2022. Programul conferinței se poate citi aici.

Am propus o secțiune specială intitulată Cinema's Affective Intermediality. Lucrările prezentate în această secțiune:

  • Ágnes Pethő: Towards an Affective Turn in Intermediality Studies
  • Judit Pieldner: Towards the Other (Arts). Affective Intermediality in Sally Potter's Films
  • Melinda Blos-Jáni: From Picturesque Landscapes to Haptic Sensations. Documentaries about the Danube Delta.

UNCANNY INTERMEDIALITY INTERNATIONAL WORKSHOP. Universitatea Sapientia  - Centrul de Cercetări în Intermedialitatea Cinematografică și Cultura Vizuală, Cluj-Napoca (România), 20-21 octombrie 2022.

Prezentări la acest workshop:

  • Ágnes Pethő: The Uncanniness of Intermediality
  • Judit Pieldner: Intermedial Transgressions into the Uncanny in Martin McDonagh's In Bruges
  • Katalin Sándor: "It's Not So Far, Not So Near." (Un)homely Landscapes in Contemporary Romanian Films
  • Kamilla Simor: Analogue to Digital, Black and White to Colour. On the Issues of Colourized Archival Material
  • Melinda Blos-Jáni: The Uncanny of the Self Portrait in Jonas Mekas's and José Luis Guerín's Filmed Correspondences

A Magyar Filmtudományi Társaság éves konferenciája: Háború, agresszió, konfliktus. Mozgóképi reprezentációk és gyakorlatok. (Conferința anuală a Societății Maghiare pentru Studiile de Film: Război, agresiune, conflict. Reprezentații și practici cinematografice). Universitatea de Artă Moholy-Nagy, Budapesta (Ungaria) 4-5 noiembrie 2022.

Lucrare prezentată la această conferință:

  • Kamilla Simor: A szín mint időbeli réteg. Az archív háborús felvételek kolorizációjának problémái (Culoarea ca strat temporal. Probleme de colorizare a filmelor de război de arhivă)
Magyar-román fotográfiai kapcsolatok a két világháború között konferencia [Relații dintre fotografii maghiari și români în perioada interbelică]. Conferință organizată de: Muzeul de Fotografie Casa Mai Manó, Budapesta (Ungaria). 10 noiembrie 2022.

Prezentare la această conferință:
  • Melinda Blos-Jáni: Kolozsvári fotósok az 1920-30-as években: intézmények és médiumok között [Fotografi în Cluj-Napoca în perioada interbelică: între instituții și alte medii]

NECS (European Network for Cinema and Media Studies) Conference: Care. Oslo (Norvegia),13-17 iunie 2023.

Organizarea unei sesiuni speciale cu titlul: Processing Trauma through Intermediality and Affective Metalepsis și două prezentări orale:

  • Ágnes Pethő : Between Empathy and Aesthetic Distance: Picturing Love and Loss in Joanna Hogg's Souvenir Films and The Eternal Daughter
  • Melinda Blos-Jáni : Filial Care and Personal Archiveology in Recent European Documentaries

VISIBLE EVIDENCE Conference XXIX: Documentary Ecologies, Udine (Italia), 6-9 septembrie 2023.

Programul conferinței se poate citi aici.

Prezentări la această conferință:

  • Kamilla Simor: To Forget and (Re)remember: Representing War Trauma in Performative Documentaries
  • Melinda Blos-Jáni: Lengthening and Freezing the Image: The Sensual Archaeology of the Archive

Budapest Classics Lab (Conferință organizată în cadrul festivalului internațional: Budapest Classical Film Marathon),12-17 septembrie. Organizator: Arhiva Națională de Filme, Budapesta, Ungaria.

Prezentarea în limba engleză:

Elképzelt Erdély vizuális emlékezete / Transilvania imaginară. Memoria vizuală a regiunii (conferință organizată în cadrul festivalului 23. Filmtettfeszt. Festivalul Filmelor Maghiare din Transilvania, co-organizator Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, România și revista Apertura din Szeged, Ungaria), 6-7 octombrie 2023.

Prezentarea în limba maghiară:
  • Blos-Jáni Melinda: Romániai magyarokról készült riportok, mint emberi jogi diskurzusok a FEKETE DOBOZ független videófolyóiratban (1988-1996) / Reportaje video despre maghiarii din România. Vizualizarea discursurilor drepturilor umane în jurnalul video independent Black Box (1988-1996).

AFFECTIVE INTERMEDIALITY CONFERENCE, conferință internațională de mare anvergură organizată în cadrul proiectului de cercetare. Universitatea Sapientia - Centrul de Cercetări în Intermedialitatea Cinematografică și Cultura Vizuală, Cluj-Napoca (România), 20-21 octombrie 2023.

Prezentări la această conferință:

  • Hajnal Király: Beyond the Body Horror: Identity, Sensation and Affect in Anna Nemes - László Csuja's Gentle (2022)
  • Katalin Sándor: Hospitality and Affective Encounters in Marian Crișan's Film Morgen and Cristian Mungiu's R.M.N.
  • Ágnes Pethő: "Molecular" Intermediality. Tacita Dean's Precarious Visions in-between the Visual Arts, Cinema and the Gallery Film
  • Melinda Blos-Jáni: Photographic Leaps into the Past. The Affective Hybridity of Recent European Documentaries
  • Judit Pieldner: Uncanny (E)motions of Intermediality in Grant Gee's Patience (After Sebald)
  • Kamilla Simor: The Democratisation of Perception: Intermediality in the Digital Age

A Magyar Filmtudományi Társaság éves Konferenciája / Conferința anuală a Societății Maghiare pentru Studiile de Film: "În pielea proprie." Identități și imagini autoreflexive în film. Eger, Universitatea Catolică Eszterházy Károly, Ungaria, 3-4 noiembrie 2023.

Prelegere orală prezentată la această conferință:

  • Simor Kamilla: A háború reprezentációjának részvételi jellege és „az érzékelés demokratizálódása." (Caracterul participativ al reprezentării războiului și „democratizarea percepției")

(E)MOTION IN CHANGING WORLDS, international conference organized by The Department of English Literature of the School of English at Aristotle University of Thessaloniki, Greece. November 3-5. 2023.

Grupul de cercetare a propus o sesiune specială pentru această conferință intitulată: On Affective Intermediality and (Im)mobility in Contemporary European Cinema

Prezentările la această conferință:

  • Hajnal Király: The Weight of Care: Figures of Emotional (Im)Mobility in Contemporary European Cinema
  • Judit Pieldner: The Crisis of Care and Affective Intermediality in Sally Potter's The Roads Not Taken
  • Katalin Sándor: Representations of Hospitality, Conflict and Affective Encounter with the Migrant in Marian Crișan's Film Morgen and Cristian Mungiu's R. M. N

The BAFTSS Colour and Film SIG Research Seminar. 6 noiembrie 2023.

  • Kamilla Simor a fost invitată să prezinte o lucrare la simpozionul online prestigios organizat de BAFTSS. Titlul lucrării prezentate: Reconfiguration of the Past: The Spanish Civil War in Colour (online)

Encounters in/among Language, Literature, and Arts conferință internațională organizată de Departamentul de Științe Umane al Facultății de Științe Economice, Socio-Umane și Inginerești, Miercurea Ciuc, Universitatea Sapientia, în perioada 22-23 martie 2024.
Titlul prelegerii la această conferință:

  • Judit Pieldner: Spectral Encounters of Intermediality in Grant Gee's Patience (After Sebald)

Intermedial Connections: Impurity in the Arts. Conferință internațională organizată de către Universitatea de Teatru și Film din cadrul Institutului Politehnic din Lisabona / Theatre and Film School - Lisbon Polytechnic Institute. 8-10 mai  2024. Lisabona (Portugalia). Programul conferinței.

Această conferință internațională a fost cel mai important eveniment științific din străinătate la care am reușit să fim prezenți cu toată echipa să diseminăm prin prelegerile noastre ideile care stau la baza proiectului de cercetare și să prezentăm rezultatele preliminare cu o vizibilitate internațională mărită.

Prezentări la această conferință internațională:

  • Ágnes Pethő: Uncanny Cinematicity: Between the Aesthetics of Self-Reflexivity and the Politics of Impurity (keynote speaker)
Prezentările grupului de cercetare la această conferință:
  • Katalin Sándor: Embodied Diasporic Encounters and Affective Urban Landscapes in Bas Devos's Film, Here
  • Judit Pieldner: Corporeality and Imageness, Intermediality and Intersensuality in Céline Sciamma's Portrait of a Lady on Fire
  • Hajnal Király: Intermediality and Performances of the Self in Anna Nemes's and Kim Corbisier's Work
  • Melinda Blos-Jáni: The Affective Intermediality of Prosthetic Memory in Recent Documentaries on Dementia
  • Kamilla Simor: Digital Remediation and Affective Changes: The Problem of Colourization in Two Documentaries

Dementia in Film, Media and Culture: international symposium organized by Queen Margaret University, Edinburgh. 31 mai, 2024. 
Titlul prezentării:

  • Melinda Blos-Jáni: The Affective Intermediality of the Analogue in Recent Documentaries on Dementia

 

La sensation au cinéma / Sensations in Film: conference organized at the Université Paris I Panthéon-Sorbonne, Paris. 17 octombrie 2024.
Prezentare la această conferință:

  • Ágnes Pethő: Uncanny Cinematicity and Sensations of Intermediality in Abbas Kiarostami's Experimental Films

Intermedial Networks: The Digital Present and Beyond, The 7th conference of the International Society of Intermedial Studies, Linnaeus University, Växjö (Suedia). 23-25 octombrie 2024.

Prezentări:

  • Melinda Blos-Jáni: Lengthening and Enhancing the Image: the Documentary Hybridity of the Digitally Edited Found Footage (online)
  • Kamilla Simor: Colourized Histories and "Presentification" of the Past (online)

Diseminarea rezultatelor preliminare ale proiectului prin prelegeri publice la universități și centre de cercetare din străinătate

  • 12 oct. 2022. La invitația Școlii Doctorale de la Universitatea de Artă Moholy-Nagy din Budapesta (Ungaria), Ágnes Pethő a ținut o prelegere cu titlul: Intermedialitás a filmművészetben. A köztesség nézőpontjainak változásai (Intermedialitate în arta filmului. Schimbări în percepția liminalității).
  • La data de 24 aprilie 2024, directorul de proiect, Ágnes Pethő a susținut o prelegere publică la Universitatea din Edinburgh (UK) cu participarea colegilor și studenților de la programului de Master științific și PhD specializat pe intermedialitate (Literature, Film and the Arts in Dialogue MSc / PhD Programs and Research Strand). Prelezentarea a avut titlul: Cinematicity and Affective Intermediality (Cinematicitate și intermedialitate afectivă). Rezumatul se poate citi aici și aici.
  • 2 octombrie 2024. Ágnes Pethő a fost invitată să susțină o prelegere pentru studenții BA, MA și PhD la Universitatea din Berna (Elveția) cu titlul Affective Intermediality and the Politics of Impurity in Film. Prelegerea s-a încadrat în modulul Literature and Other Media in the Age of (Cultural) Sustainability. Organizatori: Prof. Dr. Gabriele Rippl, Dr. Sofie Behluli, Dr. Viola Marchi.

Publicații

Articole științifice publicate în reviste indexate în baze de date internaționale:

  • Kamilla Simor: Wars in Colour. Digital Colourisation and Representation of the Past in Historical Documentaries. Visual Studies, special issue: Colourised Histories (revistă indexată în: ARTbibliographies Modern; Current Abstracts; Design and Applied Arts Index; Ergonomics Abstracts Online; Humanities International Index; International Bibliography of the Social Sciences; OCLC; SCOPUS; Thomson Reuters Arts & Humanities Citation Index®.) - articol sub evaluare.
  • Katalin Sándor: Otthonképzetek, párkapcsolati krízis és női nézőpont Hajdu Szabolcs Kálmán-nap című kamarafilmjében [Concepte de casă, criză relațională și punctul de vedere al femeilor în filmul de cameră al lui Hajdu Szabolcs Kálmán-nap / Ziua lui Kalman]. Erdélyi Múzeum, 2024, nr. 3. (revistă CNCS B, indexată în bazele de date: ERIH PLUS, CEEOL, Index Copernicus) - acceptat spre publicare.
  • Kamilla Simor: (Re)Constructing Collective Memory. Mobile Media Based Documentaries on the Siege of Mariupol.Studies in Eastern European Cinema, 2024, 1-16. https://doi.org/10.1080/2040350X.2024.2412798, special issue: Images of War (indexat: Film and Television Literature Index, MLA International Bibliography, Scopus, ERIH Plus, Web of Science Core Collection Emerging Sources Citation Index - ESCI).
  • Katalin Sándor: The Politics of Quotidian Gestures. Screening the Migrant and the Host in Marian Crișan's Film, Morgen and Cristian Mungiu's R. M. N. Studies in Eastern European Cinema, 2024, 1-16. https://doi.org/10.1080/2040350X.2024.2403615 (indexat: Film and Television Literature Index, MLA International Bibliography, Scopus, ERIH Plus, Web of Science Core Collection Emerging Sources Citation Index - ESCI).
  • Melinda Blos-Jáni: The Visibility of a City in the Interwar Period. Scopic Regimes in the Photographs of Lajos Orbán (1897-1972) from Cluj-Napoca, Studia Universitatis Babes Bolyai - Historia Artium Vol. 68, 2023, 141-164. ISSUE DOI: 10.24193/subbhistart. (COD CNCSIS:529, C.E.E.O.L, EBSCO, PROQUEST.)
  • Hajnal Király: Social Media, Female Victimization and Autonomy in Contemporary Hungarian and Romanian Cinema. Studies in Eastern European Cinema (Indexat: Film and Television Literature Index, MLA International Bibliography, Scopus, ERIHPlus, Web of Science Core Collection Emerging Sources Citation Index - ESCI), 16 January 2024. p 1-20. DOI: https://doi.org/10.1080/2040350X.2024.2302644
  • Kamilla Simor: Uncanny Colours of the Past. Phenomenological Notes on Remediation and Colourization of Black-and-White Footage. Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies 2023. vol. 24: 15-38. DOI: 10.2478/ausfm-2023-0012. (Web of Science Core Collection Emerging Sources Citation Index - ESCI, impact factor: 0.1, ERIH plus, CEEOL, NSD, etc.)
  • Ágnes Pethő: The Uncanniness of Intermediality. Joanna Hogg’s Eerily Self-Reflexive CinemaActa Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies 2023. vol. 24: 39-79. DOI: 10.2478/ausfm-2023-0013 (Web of Science Core Collection Emerging Sources Citation Index - ESCI, impact factor: 0.1, ERIH plus, CEEOL, NSD, etc.)
  • Melinda Blos-Jáni: Filial Care and Familial Postmemory. On the Uncanny and Affective Intermediality of Analogue Media Use in Recent European DocumentariesActa Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies 2023. vol. 24: 80-91. DOI: 10.2478/ausfm-2023-0014 (Web of Science Core Collection Emerging Sources Citation Index - ESCI, impact factor: 0.1, ERIH plus, CEEOL, NSD, etc.)
  • Judit Pieldner: The Crisis of Care and Uncanny Intersensuality in Sally Potter’s The Roads Not Taken. Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies 2023. vol. 24: 92-112. DOI: 10.2478/ausfm-2023-0015 (Web of Science Core Collection Emerging Sources Citation Index - ESCI, impact factor: 0.1, ERIH plus, CEEOL, NSD, etc.)
  • Katalin Sándor: Rural Landscapes and Affective Encounters in Radu Muntean’s Film, Întregalde. Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies 2023. vol. 24: 113-130. DOI: 10.2478/ausfm-2023-0016 (Web of Science Core Collection Emerging Sources Citation Index - ESCI, impact factor: 0.1, ERIH plus, CEEOL, NSD, etc.)
  • Ágnes Pethő: Tacita Dean's Affective Intermediality: Precarious Visions in-between the Visual Arts, Cinema, and the Gallery Film. Arts 2023 Volume 12, Issue 4, 168. Special Issue "A Comparative Study of Media in Contemporary Visual Art" edited by Helen Westgeest. https://doi.org/10.3390/arts12040168 (Revistă indexată în: Web of Science -ESCI, impact factor 0.5, EBSCO, DOAJ, ProQuest, Gale, Digital Science, etc.)
  • Judit Pieldner: The Strange Case of Manoel de Oliveira. Review of The Cinema of Manoel de Oliveira. Modernity, Intermediality and the Uncanny, Hajnal Király, Bloomsbury Academic, 2022. Ekphrasis. Images, Cinema, Theory, Media. 2023. 29/1. 10-113. (Revistă indexată în: Web of Science - Emerging Sources Citation Index (Clarivate Analytics), SCOPUS, ERIH PLUS, EBSCO, NSD, and CEEOL)
  • Ágnes Pethő: The Exquisite Corpse of History. Radu Jude and the Intermedial CollageActa Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, 2022. vol. 21: 36-100. DOI: 10.2478/ausfm-2022-0003. (Indexată în mai multe baze de date internaționale prestigioase, cum ar fi: in Web of Science Core Collection Emerging Sources Citation Index - ESCI, ERIH plus, etc.)
  • Sándor Katalin: Transznacionális elmozdulások Valeska Grisebach Western (2017) című filmjében. [Deplasări transnaționale în filmul Western (2017) de Valeska Grisebach] Erdélyi Múzeum, 2022. 3. 133-140. DOI: https://doi.org/10.36373/em-2022-3-11 (CNCS  categoria B, indexat în bazele de date: ERIH PLUS, CEEOL, Index Copernicus)
  • Judit Pieldner: Crisis Narrative and Affective Intermediality: Figuring Disaster in Michael Haneke's Time of the Wolf. Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, 22 (2022) 18-38.  DOI: 10.2478/ausfm-2022-0010. (Indexată în mai multe baze de date internaționale prestigioase, cum ar fi: in Web of Science Core Collection Emerging Sources Citation Index - ESCI, ERIH plus, etc.)
  • Hajnal Király: Hajnal Király: The Ludovico Effect of Intermediality in A Clockwork Orange: The Novel and the Film. The AnaChronisT, New Series, Vol. 20, 2022, 102-119. DOI:10.53720/XIYI2506 (Indexat în bazele de date: Cengage Gale, EBSCO).
  • Melinda Blos-Jáni: A film médiumáról való beszéd a Művelődésben (1948-1985) [Discursuri despre mediul filmului în revista Művelődés (1948–1985)]. ME.dok (megjelenés előtt). (Indexat în bazele de date: Index Copernicus, CEEOL, Erih Plus. Revistă CNCSIS categoria C.)

Articole în reviste culturale care diseminează rezultatele cercetării dincolo de mediul academic restrâns:


Capitole de cărți în volume publicate la edituri științifice:
  • Hajnal Király: Plains, Mountains and Lakes: Landscapes of Loss and Guilt in Postsocialist Hungarian and Romanian Cinema. In: David Melbye (ed.): Global Cinema Studies in Landscape Allegory. Lanham: Lexington Books, 2024. 47-69. ISBN 9781666921229.
  • Ágnes Pethő: Cinema's Affective and Metaleptic Intermediality. In: Massimo Fusillo, Doriana Legge, Mirko Lino, Mattia Petricola, Gianluigi Rossini (szerk.): Transcodification: Literature, Arts, Media. De Gruyter (acceptat, în curs de publicare).
  • Katalin Sándor: Marian Crișan: Morgen. In: Dana Duma, Stephan Krause, Anke Pfeifer (eds.): Klassiker des Rumänischen Films. Marburg, Schüren Verlag, 2024: 183–190. ISBN 978-3-7410-0395-0.
  • Judit Pieldner: Kultúrák, művészetek, életvilágok kereszteződése Sally Potter filmjeiben. [Intersecții de cultură, arte și lumi în filmele lui Sally Potter] In: Magda Ajtay-Horváth, Tamás Tukacs (eds): Kereszt/eződések – Válaszutak és metszéspontok a kultúrában és a történelemben. Interdiszciplináris tanulmányok II. [Intersecții - în cultură și istorie. Studii interdisciplinare II.] Universitatea din Nyíregyháza, 2023: 121–132. ISBN 978-615-6032-63-8.
  • Judit Pieldner: Sensations of In-Betweenness, Intermedial Transgressions in Martin McDonagh's In Bruges. In: Melinda Blos-Jáni, Hajnal Király, Mihály Lakatos, Judit Pieldner, Katalin Sándor (eds.): Intermedial Encounters. Scientia, Cluj Napoca, 2022. ISBN 9786069750735. 211-221.
  • Katalin Sándor: "Excavations" – An Intermedial Approach to Corneliu Porumboiu's The Treasure (2015). In: Melinda Blos-Jáni, Hajnal Király, Mihály Lakatos, Judit Pieldner, Katalin Sándor (eds.): Intermedial Encounters. Scientia, Cluj Napoca, 2022. ISBN 9786069750735. 249-259.
  • Hajnal Király: Guilty Landscapes and Landscapes of Guilt in Contemporary Cinema. In: Melinda Blos-Jáni, Hajnal Király, Mihály Lakatos, Judit Pieldner, Katalin Sándor (eds.): Intermedial Encounters. Scientia, Cluj Napoca, 2022. ISBN 9786069750735. 325-335.
  • Melinda Blos-Jáni: Getting in Touch. (Un)Framing Reality in Jonas Mekas's and José Luis Guerín's Filmed Correspondences (2011). In: Melinda Blos-Jáni, Hajnal Király, Mihály Lakatos, Judit Pieldner, Katalin Sándor (eds.): Intermedial Encounters. Scientia, Cluj Napoca, 2022. ISBN 9786069750735. 393-407.


Număr special al unei reviste științifice indexate în baze de date internaționale:

Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, 2023 vol. 24: Uncanny Intermediality - articole scrise în urma workshopului internațional organizat în octombrie 2022 cu acest titlu (revista este indexată în: Web of Science Core Collection Emerging Sources Citation Index - ESCI, impact factor: 0.1, ERIH plus, CEEOL, NSD, etc. Are o formă de gold open access online și apare și în formă tipărită cu ilustrații color.)


Cărți:

Relații internaționale, activități de diseminare

  • 21-24 noiembrie 2022. Directorul de proiect a avut o întâlnire și consfătuire cu cercetători implicați în cercetări din domeniul intermedialității de la Departamentul de Bunuri Culturale, Arheologie, Istorie, Artă, Film, Muzică de la Universitatea Padova, Italia.
  • 21-26 aprilie 2024. Directorul de proiect a avut întâlniri cu profesorii și studenții programului de Master științific și PhD specializat pe intermedialitate (Intermediality: Literature, Film and the Arts in Dialogue MSc / PhD Programmes and Research Strand) de la Universitatea din Edinburgh pentru un schimb de experiență și diseminare a ideilor cuprinse în proiectul de cercetare.
  • Polina Rybina, conferențiar la Universitatea de Stat din Moscova Lomonosov (Rusia), care a participat la conferința noastră internațională AFFECTIVE INTERMEDIALITY, a publicat un raport detaliat despre activitatea conferinței în Noul Observator Literar (New Literary Observer) în limba rusă, nr. 2, 2024, în secțiunea Cronici științifice, diseminând astfel cercetările noastre și ideile sale principale: Мы и/как медиа (Noi și/ca Media), DOI: 10.53953/08696365_2024_186_2_424.

 


Sapientia - Erdélyi Magyar Tudományegyetem Sapientia - EMTE, Kolozsvári Kar
Sapientia - Hangtechnika
Rekollekt - Erdélyi Audiovizuális Archívum
Erdélyi Magyar Filmszövetség Beanbag Animation Studio
Magyar Filmtudományi Társaság ELTE Filmtudomány Tanszék
Filmtett - Erdélyi Filmes Portál
Metropolis - Filmelméleti és filmtörténeti folyóirat